BRZDY

Odpovědět
Alois
Příspěvky: 1881
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

BRZDY

Příspěvek od Alois »

Málokterý čerstvý absolvent moto autoškoly ví, že každá motorka má přední i zadní brzdu. Ovládat přední brzdu dvěmi prsty je učí dobře, ale jak mi také potvrdil David Pabiška, o zadní brzdě se moc v autoškolách žáci nedozví. Dotaz, co je to tu dole za páku, mě už dnes nepřekvapí.

Na Mošnově je učili, že poměr účinku mezi přední a zadní brzdou má být asi 70:30. Má být, ale nemusí. Jak říkali, každý vás to může učit jinak a pokaždé je to dobře.

Téma brždění zadní brzdou jsem nadhodil v rotundě na 1005 Drsných km po příjezdu z vyjížďky, kde jsme jeli po mokrém, nikoliv jen asfaltovém povrchu. Zajímalo mě brždění na nestardandním povrchu, to znamená, že ne na suchém či mokrém asfaltu, ale například štěrk na silnici a v zatáčce, mokrá tráva, jehličí nebo nezpevněný povrch z kopce apod. Také je zde brždění motorem-na tento způsob je mistr Shrek, kterému jsem chtěl namontovar brzdové světla i na šaltrpáku. Ale principiálně je brždění motorem podobné brždění zadní brzdou.
Alois
Příspěvky: 1881
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

Re: BRZDY

Příspěvek od Alois »

Zadní brzdu nedoporučoval používat v zatáčkách David, který mi vysvětlil, že na štěrku jde zadní kolo do smyku okamžitě a to proto, že v noze nemá člověk takový cit jako v ruce. Je fakt, že jsem na štěrku brzdil přední velmi opatrně a celkem v pohodě. Naznačil mi, že by se mělo brzdit oběma téměř vždy, ale je nutné brzdný účinek přidělovat jednotlivým kolům podle situace. A to je právě to moudro, ke kterému jsem se chtěl dobrat. Neexistuje nějaké schéma, jak správně brzdit. Brždění na motorce vyžaduje určité zkušenosti a předvídavost, aby to rozdělení brzdného účinku bylo optimální nebo alespoň zabránilo havárii. V autě není jiná možnost, ale na motce je to o dost složitější.

K tomu mi přispěla konzultace na akci - Bezpečně na motorce.cz, abych vyvrátil mýty o tom, že zadní brzda je téměř na nic a že stačí jen přední.

V době Jawy 550 či Jawy 250 se kladl důraz hlavně na zadní brzdu. U Pionýra bylo dokonce až nebezpečné pořádně zabrzdit přední brzdou z důvodu špatné funkce předních teleskopů, které nikdy nefungovaly správně tak, aby kolo při brždění jelo rovně. Chci tím jen naznačit, že klukovská léta nám přímo vryla do reakcí na motorce zadní brzdu, ale v současné době se o ní moc nehovoří. Proto při diskuzi s Captainem jsem si uvědomil, že i kdyby začal jezdit na 2 kolech jako třeba já v 9 letech, tak jeho motonávyky díky 30letému věkovému rozdílu budou odlišné od mých a proto jsme při diskuzi měli každý jiný názor. Nehledě k tomu, že ten jeho Varior je o kapánek lepší než Dragstar. No, nevím, jestli jsem to s tou chválou moc nepřehnal, ale jeho motka se mi líbí.

Věřím, že existují jiné názory a zkušenosti než ty výše uvedené. Budu rád, když se zde střetnou různé návyky a rady jak nejlépe brzdit, abychom se mohli všichni poučit. Jde nám přece o bezpečnost.
ShrekDaniels
Příspěvky: 146
Registrován: 26 dub 2011, 09:54
Bydliště: Komárno (Slovensko)

Re: BRZDY

Příspěvek od ShrekDaniels »

vyberám z predchádzajúcich dvoch príspevkov:

principiálně je brždění motorem podobné brždění zadní brzdou ... Zadní brzdu nedoporučoval používat v zatáčkách David, který mi vysvětlil, že na štěrku jde zadní kolo do smyku okamžitě a to proto, že v noze nemá člověk takový cit jako v ruce

no v podstate je to úplne odlišné

a keď si to dáš dohromady, logickým riešením je to čo robím ja ...
pred problematickým miestom, kde evidentne bude nutné spomaliť ...
zmačknem spojku, podradím o dva stupne a som pripravený, na akomkoľvek povrchu, vďaka tomu :

1. udržať rovnováhu, lebo obe nohy mám pevne na plošinkách - (nohami už nič neriešim)
2. presne dávkujem brzdný účinok na zadné koleso (rukou) - popúšťaním spojky
3. väčší podiel brzdného účinku presne dávkujem na predné koleso, mám tam dva veľké kotúče a pomerne široké predné kolo
(situácia pri chopperoch je samozrejme trochu iná)
4. zadné kolo nemáš šancu nikdy úplne zaflekovať!
5. nehrozí zlyhanie brzdy z prehriatia kvapaliny ..
(bol som pri tom keď sa to stalo kamošovi čo z obavy pred množstvom pieskou na ceste brzdil len zadnou pri zjazde zo Sv.Jura :o )
6. po prejazde problematického úseku mám ideálne podradené, motor v otáčkach a môžem okamžite akcelerovať - moto už len čaká kedy otočím plynom ;)

zadnú brzdu bez prednej nepoužívam nikdy, no na normálnom asfalte a potrebe okamžite zastaviť (nie len spomaliť) zmačknem spojku a idem oboma brzdami naraz čo to dá - o rýchlostnú páku sa vtedy nestarám a neutrál tam nakopem hoci aj z 5ky ale až keď stojím. ;)
na zvýšenie efektu brzdenia motorom si rád nastavujem voľnobeh na čo najnižší - pri karburátore je to otázka dvoch sekúnd - je tam na to nastavovacie kolečko ... občas to doladím ešte aj po zohriatí mašiny - vtedy sa dá ešte ubrať ... :P

Naproti tomu, ak brzdíš bez podradenia vždy oboma brzdami, strácaš všetky tieto výhody ... aj ak podradíš len o jeden stupeň, brzdný účinok motora je slabý a musíš pridať zadnú brzdu - vzápätí ide motor do nízkych otáčok a máš na výber vymačknúť spojku a držať, alebo znovu podraďovať ... (väčšinou uprostred zákruty ) .. obe nohy zamestnané - jedna brzdí, druhá podraďuje, lavá ruka spojka, pravá brzda ... proste chaos .. a pri šesťrýchlostných prevodovkách je to ešte o stupeň horšie. :mrgreen:
ccc24 - zážitok nemusí byť dobrý, hlavne že je intenzívny ...
Alois
Příspěvky: 1881
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

Re: BRZDY

Příspěvek od Alois »

Tyto informace by měly sloužit hlavně začátečníkům nebo také k zamyšlení. Pořád mám na mysli podmínky na špatném povrchu:

Shreku, je to jedna z možností. Ale musíš tu motku znát. Nevím, jestli by začátečník Tvůj způsob bržďění zvládl a rozděloval spojkou brzdný účinek na zadní kolo. Nebo když jsem nedávno na nějaké motorce chtěl zmáčknout spojku, měl jsem co dělat. Tam by to asi nešlo. Ale jinak vím, že to funguje. Nevidím problém.

Já brzdím motorem vždy, jak se dá. Ale spojku používám jen minimálně a to jen v případech, kdy by mi chtěl motor kopnout nebo mám moc podřazeno a z obav o zablokování zadního kola.To se mi stalo v Rakousku u pumpy, kdy mi jednička kopla a už jsem ležel pod motkou ani jsem nevěděl jak. Takže pokud jedu z kopce, mám podřazeno, tak zadní jen dobržďuju společně s přední-klasika. Podle povrchu ubírám předek a šlapu na zadní.

Pokud ale vletíš do zatáčky s pískem, kde ho nečekáš, tak je pozdě na podřazení-spíš naopak, mohlo by dojít ke smyku. A v tom okamžiku mě zajímá každá rada.

Vzpomněl jsem si, že na kurzu mi D říkal, že pokud tato situace nastane, tak se mám opřít pořádně do vnější stupačky a motka se chová jinak. Ani jsem nevěděl, že to občas podvědomě dělám a opravdu to funguje. Ono se zdá, že můžeš intenzivněji brzdit.

Na svém drakovi musím mít volnoběh dost vysoko, na křižovatkách mi to občas zdechá při přeřazování. Taky kvůli startování musím mít vyšší otáčky.

Cit Shrek: Naproti tomu, ak brzdíš bez podradenia vždy oboma brzdami, strácaš všetky tieto výhody ... aj ak podradíš len o jeden stupeň, brzdný účinok motora je slabý a musíš pridať zadnú brzdu - vzápätí ide motor do nízkych otáčok a máš na výber vymačknúť spojku a držať, alebo znovu podraďovať ... (väčšinou uprostred zákruty ) .. obe nohy zamestnané - jedna brzdí, druhá podraďuje, lavá ruka spojka, pravá brzda ... proste chaos .. a pri šesťrýchlostných prevodovkách je to ešte o stupeň horšie..... zde není asi co dodat.
Odpovědět