HLOUBKOMĚR NA PNEU

Odpovědět
Alois
Příspěvky: 1827
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

HLOUBKOMĚR NA PNEU

Příspěvek od Alois »

Už léta se pokouším sehnat nějaký dobrý měřič hloubky dezénu pneumatik.

Běžný manometr s hloubkoměrem znám ještě z doby totality a jako orientační měřidlo stačí. Dokonce jsem si myslel, že když použiji digitální šupleru Mitutoyo s kruhovým hloubkoměrem, mám vystaráno. Ale nefunguje to přesně. Šuplera má malou základnu a stačí ji trochu naklonit a hodnota může ukazovat i o půl mm více.
Problém je u Goldwingu, kde je třeba si lehnout k zadní pneu a měřit. Místa málo, houby vidět, šupleru pod blatník nedám a ani úhel resp. kolmost není dobře vidět. Je samozřejmé, že měřit pneu se musí v několika bodech. Pneu nebývá symetricky sjetá po celém obvodu. Někde zde je psáno, že zákon praví, hloubka dezénu musí být po celém obvodě pneu min 1,6 mm. Nestačí měřit jen v TWI bodech. A měřit s přesností na půl mm je špatně. Např. v Rakousku jsou na to dost hákliví.

Existuje digitální hloubkoměr se širokou základnou a velkým displejem. Obsluha jednoduchá, rychlá a celkem spolehlivá. Zkouším měřit alespoň 2 hodnoty v 1 bodě a celkem to opakovaně funguje. Zatím jsem nenarazil na problém, proto zde doporučuji.

K dostání je více variant, ale princip je stejný. Cena kolem 300,- Kč.

Přikládám fotky.
Přílohy
IMG_6564W.jpg
IMG_6564W.jpg (65.75 KiB) Zobrazeno 1811 x
IMG_6565W.jpg
IMG_6565W.jpg (69.39 KiB) Zobrazeno 1811 x
IMG_6566w.jpg
Martin
Příspěvky: 46
Registrován: 30 kvě 2013, 18:25

Re: HLOUBKOMĚR NA PNEU

Příspěvek od Martin »

Metodika měření dezénových drážek pneumatik
Žadatel se domáhal informací ohledně metodiky měření hloubky hlavních dezénových drážek u pneumatik vozidla. Konkrétně požadoval poskytnutí kompletní uvedené metodiky pro Policii České republiky (službu dopravní policie) při provádění silničních kontrol.

Policie České republiky poskytla žadateli následující informaci:

Závazný pokyn policejního prezidenta č. 160/2009, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a který byl vydán za účelem sjednocení postupu příslušníků Policie České republiky (dále jen „policisté“) při plnění úkolů vyplývajících z právních předpisů v souvislosti s dohledem na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, upravuje výkon služby při provádění kontrol, dopravně bezpečnostních opatření a akcí v obecné rovině. Postup policistů při měření hloubky dezénu pneumatik vozidla není v tomto interním aktu řízení konkrétně upraven a v rámci Policie České republiky není vydána žádná speciální metodika měření hloubky hlavních dezénových drážek pneumatik vozidla.

Ke kontrole stavu pneumatik policisté využívají přístroj k měření hloubky dezénu, tzv. hloubkoměr, anebo indikátory opotřebení hlavních dezénových drážek pneumatiky označované zkratkou TWI. Měření se provádí v hlavních dezénových drážkách, kterými se rozumějí průběžné drážky opatřené indikátory opotřebení TWI. Správnost měření je podle § 5 odst. 6 zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 505/1990 Sb.“), zajišťována kalibrací měřidel, a to prvotní kalibrací nového měřidla, jejíž zajištění je zákonnou povinností výrobce, a následnou (případně periodickou) kalibrací měřidla, kterou zajištuje jeho uživatel po uvedení měřidla do provozu. Povinnost zajistit jednotnost a správnost měřidel a měření ukládá uživateli ustanovení § 18 písm. b) zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů.

Kontrolu technického stavu vozidel upravuje zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 307/1999 Sb., a jeho prováděcí vyhlášky. Gestorem tohoto právního předpisu je Ministerstvo dopravy České republiky, které je oprávněno k výkladu jednotlivých jeho ustanovení. :lol:
Alois
Příspěvky: 1827
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

Re: HLOUBKOMĚR NA PNEU

Příspěvek od Alois »

No, Martine pěkný článek, ale bohužel pro řidiče je to asi horší, než kdyby měli povinnou metodiku měření. Tak bychom věděli, jak na to. Ale v tomto případě bude záležet na každém policajtovi, jak se ohne.

Na druhé straně vím, že hloubka dezénu je banální problém. Ale teď např. mám gumu na dojetí cca 1,8 mm hloubku, nechtěl jsem ji měnit na podzim a na jaře na kolemkomínovky by mohla stačit. Až pojedu dál, tak dám novou.
Alois
Příspěvky: 1827
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

Re: HLOUBKOMĚR NA PNEU

Příspěvek od Alois »

S odstupem asi 10 měsíců se vracím k hloubkoměru. Celé léto pracoval dobře. Byl jsem s ním velmi spokojen. Ale půjčil si ho bez dovolení můj nejlepší přítel, když jsme odjeli včera na vyjížďku. Po po cca hodině a půl mi ho takto vrátil. A pak věřte černé hubě.
Přílohy
Pes - nejlepší přítel člověka.
Pes - nejlepší přítel člověka.
IMG_8343.jpg (86.45 KiB) Zobrazeno 1456 x
Radek7777
Příspěvky: 260
Registrován: 16 črc 2016, 20:54

Re: HLOUBKOMĚR NA PNEU

Příspěvek od Radek7777 »

Než jsem si stačil přečíst popisek pod fotkou, tak už jsem se lekl, že se z Tebe stal rasista....naštěstí ty odlišné máš rád stále, ufff... :shock: ;) :lol:
Alois
Příspěvky: 1827
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

Re: HLOUBKOMĚR NA PNEU

Příspěvek od Alois »

Asi jsem rasista - vybírám si pořád tu stejnou rasu - RTV a jinou nechci. Myslím, že to byl z jeho strany rasisticky motivovaný čin. On má tlamu černohnědou a já bílou. Vždycky, když odjedu na té černé motorce, tak mi něco provede.
Alois
Příspěvky: 1827
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

Re: HLOUBKOMĚR NA PNEU

Příspěvek od Alois »

Asi po roce se zde opět vracím k měření hloubky dezénu na MOTORCE. Včera jsem přišel na jednu zásadní chybu, která se týká právě měření hloubky dezénu motopneumatiky uvedeným měřákem. U autogum je to OK, ale na motorce vážná a dosti velká chyba hlavně při nastavení nuly na onom měřáku.

Uvažoval jsem nad tím, kdy vyměnit pneumatiku na Goldwingu. Mimo jiné jsem zjistil, že hloubka dezénu není ve všech bodech stejná, ale bývá rozdíl až 0,3 mm. Je rozdíl, jestli je 1,6 nebo 1,9 a to je právě ono.

Názor je "měním gumu dříve než při 1,6 mm" správný. Ale proč ji vyhazovat dříve než je třeba? Pro informaci na GL najedu na přední gumě cca 625 km na 0,1 mm hloubky dezénu.

Problém je při cestě do zahraničí, která bude mít třeba 4 tis. km. Při jaké hloubce ji vyměnit, aby mě policie nepokutovala?

Podobně je to u oleje. Proč ho měnit při 8 tis., když výrobce doporučuje při 12 tis. km?
A svíčky? Stačí po 24 tis. km, nevidím důvod proč dříve. V opačném případě se možná zbytečně vyhazují peníze.
Alois
Příspěvky: 1827
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

LEPŠÍ PNEU NA ZADEK

Příspěvek od Alois »

Našel jsem článek o pneumatikách - jak obouvat na autě. Vzhledem k tomu, že tuto informaci mi už sdělil člověk, u kterého auta přezouvám, není to pro mě překvapení. Myslím, že řada z nás dělá onu chybu - viz hlasování na konci článku.

I když to nevím jistě, podobná závislost bude platit asi i na motorce. Tzn. hlubší vzorek resp. lepší gumu dozadu. Toto se může zdát nesmyslné, ale kolikrát se rozhoduji, zda zadní už vyměnit nebo je ještě čas.

https://www.garaz.cz/clanek/reportaze-l ... .seznam.cz
Odpovědět