NOSIČ KUFRU

Odpovědět
Alois
Příspěvky: 1873
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Alois »

Na fóru v sekci Vyjžďky - Závěrečná jsem uvedl problémy s nosičem kufru...............A tak jsem namazal štosovací vozík, otočil zrcátko, nastříkal vše silikonem a motku převezl z dílny do garáže. Při odchodu jsem jen tak náhodou mrknul na kufr a napadlo mě se do něj kouknout. Když jsem odepínal přesky, byl nějaký volný. Myslel jsem, že se mi zase celý nosič povolil. Ale bohužel nebylo nic volného. Totálně ulomené rameno nosiče! Kufr bambelal jen na tom druhém. Když jsem ho oddělal, zjistil jsem, že prasklina je i na druhém rameni nosiče GIVI. Nevěřil jsem očím, jak taková 3 plech ne-li 4 praskla. Uvědomil jsem si, že kdyby jel někdo za mnou a kufr spadl na zem, bylo by to hodně nebezpečné. Brrrr. Buďme rádi, že nám sezóna dopadla bez nehody a spíš se radujme. Najeli jsme spousty km a kromě drobností Čmeldy a Švagrové se nic nestalo. Modleme se za příští sezónu a přispějme víc na kostel!................Viz fotky lomu.

Původně jsem si myslel, že to bylá náhoda. Mám asi největší kufr široko daleko a když někam jedu, tak ho nešetřím. Leč na zakončení sezóny v MBUH jsem se potkal s Milanem - má stejnou motku jako já i v barvě a myslím, že i ročník je stejný. Mezi řečí jsem se o tom ulomeném nosiči zmínil a on mi řekl, že se mu totéž stalo před půl rokem. Nechal to zavařit, chrom se v místě sváru spálil a považoval opravu za definitivní. Vyvedl jsem ho z omylu. Kolem svaru se vytváří okolí, které je ovlivněné teplotou roztaveného kovu z elektrody (stejné i u TIG). Svar sice zavaří spoj a zpevní, ale okolí je ovlivněné a může dojít i k nauhličení či k přimísení jiného kovu do blízkosti svaru. Při pozvolném chladnutí dojde k popouštění a ovlivněný materiál má jiné vlastnosti, než ten původní. Určitě horší. (Doufám, že mi materialisti dají za pravdu i když to laicky popisuji.) Nicméně další prasknutí nebude teda ve svaru, ale kousek vedle. Takže oprava zavařením ulomené části nosičenebo praskliny - viz obr.1 neřeší problém dalšího ulomení!!!!

Na obr. 1 je prasklina, které jsem si hned nevšiml, protože je schovaná pod chromem. Na obr. 2 je nosič s ulomenou částí.

Opravu budu řešit tak, že prasklou část nechám odřezat, na druhé straně zarovnat. Vyrobí se z nerezi tl. 4 nové díly s dírkama s původní roztečí. Tyto díly budou našroubovány na zbytek nosiče. Má někdo jiný nápad?
Přílohy
Obr. 2
Obr. 2
DSC01848X.jpg (222.18 KiB) Zobrazeno 5332 x
Obr. 1
Obr. 1
DSC01844X.jpg (115.73 KiB) Zobrazeno 5332 x
Filo

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Filo »

Pěkný den vespolek ,
tož Aloisi , to jsou docela hrůzunahánějící fota ....
Jak jsi již psal , raději nemyslet co by , kdyby ... sakra , buď jsi přetěžoval
kufr , ale to by jsi ho musel ládovat festovně a neustále , anebo nějaká únava materiálu .
Popřípadě oboje dohromady .
Ale je fajn , že jsi na to přišel , je to ponaučení pro nás všechny , pořádně zkontrolovat motku ,
přes zimu bude času habaděj .
Alois
Příspěvky: 1873
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Alois »

Ahoj Filo,
kufr byl většinou na mých vyjížďkách prázdný. Ale sám o sobě něco váží. Cca 10kg, odhaduji. Nicméně, na první fotce je vidět, jak ta prasklina pokračuje až do ulomení. Není to prasklé najednou, ale postupně. Takže jak píšeš. Pokud někdo vozí kufr na tomto nosiči, je nutné zavěšení důkladně kontrolovat.
Lada

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Lada »

Problém je že v přechodu v místě ohybu je ostrý radius a navíc při ohýbání za studena vznikají v tomto místě deformační síly a mikropraskliny. Taktéž záleží na zvolené jakosti oceli.
Při vibracích a zatížení je toto inkriminované místo enormě exponováno a v případě že toto není konstrukčně dobře vyřešeno může se stát to co se skutečně stalo. Osobně se mi zdá tento typ nosiče málo dimezovaný pro nesení tak velkého kufru. Čauky Láďa.
P.S. Já jsem si vyráběl celý nosič sám podle použitého kufru,celý držák se upevněn do bočních otvorů v zadním blatníku v místě pro držáky bočních brašen a je vypálen laserem z jednoho kusu oceli.
:ugeek: :ugeek:
Jimy

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Jimy »

no teď se ukázal vrchní technolog, Alois, jestli budeš něco dělat a budeš to chtět mít festovní, Láďa určitě poradí, je to jeho profese :D a kdo je určitě na to specialista, tak Rosťa, ten takové věci vždy kontroloval. :D a péroval lidi.
Je ale fakt, že už jsem se také setkal s tím, že tyto věci pdodimenzované a nic nevydrží, hlavně se šetří na materiálu a možná tvůrce ani neví, jaké síly působí na jednotlivé části, je to uděláno jen pro okrasu a to ještě mám někdy o tom pochybnosti.
Jimy

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Jimy »

ještě jedna věc, když se podíváš na to celé řešení, použítý materiál, páky, které na to působí, vůbec se nedivím, že to takto prasklo. Když koupíš opět tento nosič, udělá to znovu.
Alois
Příspěvky: 1873
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Alois »

Láďo, myslíš, že to navrhované řešení bude fungovat? Celý nosič vyrábět nebudu, ale zkusím to opravit a uvidím. A pak to dám na kontrolu Rosťovi. A ten nás všecky zdupe. A pak půjde na štamprli....jak nám popisoval v Alpách. A to vše až po polívce.
ShrekDaniels
Příspěvky: 146
Registrován: 26 dub 2011, 09:54
Bydliště: Komárno (Slovensko)

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od ShrekDaniels »

podobný prípad riešili v letectve .. na jednom mieste furt praskalo krídlo skúšobného lietadla ...
nakoniec im poradil upratovač - navrtať malé dierky tam kde to praská a pomohlo.
keď sa ho pýtali, ako na to prišiel, odpovedal: podľa hajzlového papiera :?: tam kde je to dierkované sa to nikdy neodtrhne :lol: :lol:
ccc24 - zážitok nemusí byť dobrý, hlavne že je intenzívny ...
Lada

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Lada »

Alois píše:Láďo, myslíš, že to navrhované řešení bude fungovat? Celý nosič vyrábět nebudu, ale zkusím to opravit a uvidím. A pak to dám na kontrolu Rosťovi. A ten nás všecky zdupe. A pak půjde na štamprli....jak nám popisoval v Alpách. A to vše až po polívce.


Myslím že by to mohlo fungovat, je pochopitelné že po této úpravě budou navíc působit ohybové síly i v nově vyvrtaných otvorech a spojovacím materiálu.
Pro výrobu nových držáků doporučuji zvolit tyto nerezové oceli:
1.4301 - pevnost v tahu 540 - 750 N/mm2 a tažnost 45% - FAVORIT
1.4541 - pevnost v tahu 520 - 720 N/mm2 a tažnost 40%
Takže mnoho úspěchů při výrobě. Ahoj Láďa

Zdroj: http://www.euro-inox.org/pdf/map/Stainl ... ies_CZ.pdf
Alois
Příspěvky: 1873
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Alois »

Ahoj. Tak z nějakého austenitu to bude určitě, ale já ty DINky moc neznám. Dle toho titanu bych tu 1.4541 odhadoval na ČSN 17246 i ten Cr a Ni by tak mohl být. Zkusím to dát Davidovi Svačinovi, ať se s tím popere. Určitě to nenechám svařovat. Koukám na tu tažnost. Je to dost těch 45%, ale pro tyto účely to nevadí.No, jsem na to zvědav.

Jimy, Milanovi to prasklo taky. Ten nosič je asi jen na karimatku či co.
Jimy

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Jimy »

No Alois, kdo ví, co v tom vozíš :lol: a pak to svaluješ na chudáka nosič. Každopádně si myslím, že by mělo i na takové věci být uvedeno, jakou to má nosnost a případně jak velikou bagáž lze na to dát. Dej to vždy zkontrolovat Rosťovi :lol: , pak to máš na koho svést.
Jimy

Re: NOSIČ KUFRU

Příspěvek od Jimy »

každopádně bych prošel nabídky na nosiše, pro ty dragstary je toho dost, asi nejvice co se týče chopperů. Možná by se to dalo nějakým způsobem vystužit, ale na opravu svárem a vystužení bych nedal.
Odpovědět