Stránka 1 z 1

PNEUMATIKY II.

Napsal: 25 úno 2014, 03:54
od Alois
Po dlouhé době zde otevírám opět toto téma. Nedávno jsem někde četl žádost o radu, zdali pneu Michelin Commander ano či ne.

Má zkušenost: Vždy jsem jezdil na výrobcem doporučených Dunlopech a najel jsem na zadním tak 7000-8000km. Je fakt, že tyto pneu sedí dobře a nikdy mi neujely.

V březnu 2012 jsem obul na přední kolo DragStara Michelin Commander a k dnešnímu dni má ještě 2,2 mm a najeto 22 158 km!!!!

Zadní kolo obuto v březnu 2013 a dnes má ještě 4 mm a najeto zatím 12 011km!!!
Pneu sedí dobře, mají snad i lepší jízdní vlastnosti, lépe jdou do zatáček. Mám z nich dobrý pocit.

Re: PNEUMATIKY II.

Napsal: 03 kvě 2014, 18:37
od Alois
Asi budou překvapeni všichni ti, kteří obuli Michelin Commander na Dragstarech a Virágách a dle sdělení Yamahy ještě na dalších cruiserech typu Yamaha Star.

Dobře se podívejte do TP a zkontrolujte přesně typ pneumatik. Na DG najdete na přední kolo 130/90 - 16 M/C 76S. Číslo 130/90 je rozměr - ten se musí dodržet, pak je tam zatížení a rychlostní koeficient - tyto mohou být větší, nikdy ne menší. Problém,o kterém nikdo neví (ptal jsem se dodavatelů pneu) spočívá v pomlčce. Dle sdělení Yamahy jsem první, který se na to ptá, o které oni také nevěděli a nemohou nám pomoci. V čem je problém a dost závažný?

Dnes Michelin nabízí Commandery s písmenem B před průměrem ráfku 16, takže B16. B označuje smíšenou konstrukci - radiální a diagonální. Tato konstrukce je určitě novější a lepší - viz cit. dopisu Hekry - autorizovaná zkušebna moto pneu. Ale v TP máme pomlčku - tedy diagonální pneu. A v tomto rozměru Michelin Commandery s pomlčkou vůbec nenabízí. A je zvláštní, že na michelin.cz moto pneu nenajdete.

Věřím, že na STK projdeme bez problémů. Možná. Ale v případě nehody nemusí pojišťovna plnit z důvodu pneumatik, které nejsou na tuto motorku předepsány. A to ten problém. Nejedná se o havarijní pojistku, ale zákonnou. Může se stát drobná nehoda - nedobrzdí se a bouchne do auta vpředu. Ten se lekne a vjede na chodník a někoho nedejbože zraní. Škoda pár tisíc, ale na zdraví třeba milión. A pokud bude muset pojišťovna plnit, nikdo nám nepomůže a pojišťovna téměř jistě odmítne nebo sníží plnění apod.

A co STK Bílovec?
Tyto pneu tam nemají podle TP co dělat. Ale........

Dopis z Dekry:

Dobrý den,
prostudoval jsem směrnici ES 97/24 kap. 1, která řeší homologaci a montáž pneumatik na vozidla kat. L a nikde není řečeno, že pneumatiky B - smíšená konstrukce se nemůže montovat místo pneumatik diagonálních. Navíc tímto stav zlepšujete. Dle mého názoru Vás technik na STK vyhodit neměl ale otázkou je to, že oni při kontrole využívají seznam kontrolních úkonů, v kterém asi bude napsáno, že pneumatiky uvedené v TP svým značením musí odpovídat pneumatikám na vozidle. Pomohlo by, kdyby zástupce výrobce napsal potvrzení, že pokud se rozměr pneumatik nemění, nemá námitek proti použití pneumatiky smíšené konstrukce.

S pozdravem / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Ing. Jan Gregora
zástupce vedoucího zkušebny - Zkušebna vozidel a pasivní bezpečnosti
Pracovište: Klíčany 108,250 69,Vodochody


Dopis z Yamahy:

Vážený pane,

pneumatiky s označením B jsou smíšené konstrukce (bias belted nebo semiradiální) a je to samostatná kategorie vedle diagonálních a radiálních. Tyto pneu jsou u motocyklů Yamaha používány zejména na zadní ose cruiserů např. XVS1300A a na mnoha US modelech. Zápis pneu v TP jakéhokoliv vozidla musí odpovídat schváleným rozměrům. V globální homologaci e13*92/61*0059 typu VP16 je uvedena přední pneu 130/90-16 M/C 67S bez jakýchkoliv alternativ, není tedy možné odsouhlasit a zapsat jiný rozměr nebo druh pneumatiky. Toto má právo posoudit pouze zkušebna, např. DEKRA (nikoliv pouze STK řízená touto firmou).

U typu 3LP je situace obdobná, ve schválení typu jsou rozměry pneu pro přední kolo 100/90-19 57H resp. 140/90-15 70H pro zadní, opět bez alternativ.

Lituji, že Vám nemohu podat příznivější zprávu
S pozdravem

Ing.Bohumil Burda
Servisní manažer
Yamaha Motor Middle Europe B.V.

A co na to Michelin Anglie?

Hello Ludek,

Thanks for getting in touch with Michelin.

When the manufacturers make recommendations for tyres in their technical passport it is because they have already tested those tyres with the bike and know that they work well. Of course new tyres are constantly being developed which may not have been available when the technical passport was produced. We will not recommend a tyre for a bike without ensuring that we are happy that the tyres do work well with the bike. We recommend the Michelin Commander 2 tyres on your bike in 130/90 B 16 73H front and 170/80 B 15 77H rear.

I hope that this helps,
Kind regards,

Tony Charlton
Michelin 2 Wheel
Message Classification: D3
2w Department
Michelin Tyre Public Limited Company
Campbell Road


A co dodavatelé pneu v ČR?

Většinou mi na dotaz odpověděli, že asi ano. Že to berou všichni. Jen na hamletovygumy.cz se mě obchodník ujal a byl velmi ochotný to se mnou řešit.

Na megalevnepneu.cz jsem si připadal jako za socialismu - naprostý nezájem a neochota, dokonce mi na písemnou poptávku odpověděl pan Říha, ať se na cenu podívám na jejich web. Nutno říct, že tak nepřehledný web se málo vidí.

V motomiro.cz mi řekli, že s pomlčkou zkrátka nemají a nevědí o problému. Jenže loni tam Marta přezouvala pneu a dohlížel přímo majitel. Poslal jsem ji tam pro Commandera a dali jí pneu jinou. Až právě šéf ji Michelinku nabídnul, tak mu M řekla, že ji chtěla a oni ji odmítli, že není. Tak se přezouvalo znova a na Commandra s písmenem B. Taky odborníci. Ale písemnou informaci o tom, že pneu skladované 10 let je jako nové, to mi přivezla. Styděl bych se toto zde okopírovat.

A co teď? Jezdím na nich už 3 roky a jsem velmi spokojen. Netušil jsem o pomlčce. Den jsem uvažoval, co na DG dát. Objednal jsem tutéž u hamletovygumy.cz. Jsou tam slušní a rychlí a řeknou vám DOT.

Re: PNEUMATIKY II.

Napsal: 05 kvě 2014, 21:55
od Alois
Přední pneu Commander mi vydržela do hloubky cca 1,9 mm 23 000 km.

Re: PNEUMATIKY II.

Napsal: 25 kvě 2017, 10:52
od Alois
Zabýval jsem se metodou měření hloubky dezénu na motorce. I když jsem použil digitální šupleru, musím konstatovat, že to je naprosto nepřesné a k ničemu. Zkrátka jednou hloubka 2.5mm, podruhé v tom samém místě 1.3 mm a to mám kruhový hloubkoměr průměru 1,6 mm.

Asi teď budu vypadat jako ignorant, ale zavolal jsem do Březolup na STK Dekry a tam je pán, který všemu rozumí a rád poradí. Pro motorky je minimální hloubka dezénu 1.0 mm a pro auta 1.6 mm. Pokud jsou na bocích tzv. TWI značky, stačí, když je v této značce dezén dobrý a nemusí nikoho zajímat, zdali po celém obvodu je hloubka nad 1 mm. Nesmí být tento okraj sjetý.

V článku výše jsem uvedl citaci normy EHS:
Pláště pneumatik nesmí mít na svém vnějším obvodu trhliny nebo poškození, které obnažují kostru nebo ji narušují. Činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm. Hlavními dezénovými drážkami se rozumějí drážky opatřené indikátory opotřebení, označené zkratkou TWI.

Indikátory TWI jsou označeny na boku pláště šipkami.

Na gumě Bridgestone jsou drážky vedeny z boku ke středu pneu. Je jasné, že uprostřed je hloubka asi 1 mm, ale TWI na okraji pláště ukazuje ještě 1.4 mm nad značku, celkem 2.4 mm. Doufám, že uvažuji správně, že pokud bude TWI vidět, tak uprostřed nemusí být drážka vůbec?

Re: PNEUMATIKY II.

Napsal: 26 kvě 2017, 13:18
od Alois
Na základě upozornění Mirka musím zde uvést opravu. Na STK se spletli a citace zákona má pravdu.

Vzorek 1 mm platí jen pro mopedy.
Vzorek 1,6 mm platí pro všechny motorky a auta.


Platí to po celém obvodu pneumatiky. Leč sdělil mi poznámku, že v zahraničí jim budou stačit nesjeté TWI body.

Tak si vyberme. Je jasné, že je lepší vyměnit gumu dříve než později. Ale vyhazovat dobrou gumu, na které lze ujet ještě třeba 3000 km je také nerozum.