GPS - TOMTOM RIDER
Napsal: 13 dub 2014, 12:19
Asi málokdo si pořídí Holandskou navigaci TomTom Rider a to navíc Premium Pack. Jedině tento PACK rozhodl o tom, že si Ridera- motocyklovou i automobilovou navigaci koupím, protože obsahuje jak držák pro motorku tak i dock do auta. Dock do auta musí mít reproduktor, vlastní navigace ho nemá pravděpodobně proto, aby vyhověla IP67 - voděodolnosti. Cena je 12500,-Kč, ale bez držáku do auta je asi JEN za deset. V LOUISu je v prodeji od začátku loňského roku za 499,-EUR, u nás snad na konci roku 2013 byl zahájen prodej. Pozor na Rider 3 a různé názvy Riderů. Jsou to starší typy. Tento nový je označen RIDER. Díky vysoké ceně je o Ridera malý zájem, což mi potvrdili na horké lince TomTom, když jsem jim kladl dotazy, tak nevěděli a bylo mi řečeno, že ho tam fyzicky ani nemají a že těch dotazů je málo. Odpověděl jsem mu "bodejď by to za ty peníze někdo koupil" a na druhém konci jsem slyšel "ano, máte pravdu".
Nemá smyl popisovat technické údaje-jsou na stránkách TomTom nebo kdekoliv jinde. Ale protože mám letité zkušenosti s ještě funkční TOMTOM ONE XL a zánovní TOMTOM LIVE 1005 GO, tak mohu porovnat všechny dohromady.
Výhody Ridera oproti ostatním jsou a)"doživotní" aktualizace map, b)dále možnost výběru klikaté cesty mimo města, c)záznam trasy, d)robustnost a voděodolnost, e)uzamykatelný držák na motorku, f)možnost vložit 100 bodů trasy do itineráře (XL jich má taky dost, ale nevím kolik a GO žádný), g)komunikace se software Tyres a Google mapami.
"Doživotní" aktualizace map u TOMTOM je sranda, tak jako podpora ovladačů zařízení u Windows. Když se mi porouchal XL v servise mi nabídli výměnu za 70,-EUR s tím, že to neopravují, ale vymění za repasovanou. Jenže mi nedodají aktuální software a tím ani mapy, takže GPS bude funkční, ale bez software je k ničemu. Opravili jsme si ji sami a software stáhli z netu. Je sice hodně pomalá, ale celé 2 roky mi na motorce fungovala v obalu nepromok a s držákem na kolo dobře. Uvidíme, jak to bude s Riderem a aktualizacemi.
Možnost výběru klikaté cesty v podstatě eliminuje hlavní silnice a dálnice a vede trasu okreskama a to mimo centra měst. Takže při zadání centrum města GPS nabídne cestu okolo města. Jen pro cílový bod je to tak, že navede do centra města nebo na zadanou ulici. Bohužel, u nás v ČR jsou silnice dost ve špatném stavu a okresky ještě v horším, tak nevím, jestli tato funkce bude mít praktický význam. Ale v Rakousku určitě ano.
Záznam trasy je dobrá funkce. Během cca 120km si GPS uložila asi 400 bodů. Netuším proč tolik, poněvadž když se ze záznamu vytvoří itinerář, tak stejně se použije jen 100 bodů. A pokud jsem záznam přenesl do TYRES či Google map, tak to byla nepřehledná změť bodů k téměř ničemu. Ale budiž. Lze si uložit trasu, kterou třeba jedeme autem nebo na vyjížďce a pak z ní udělat itinerář. Napadlo mě třeba šmírování manželky atp. Lehce pohozená navigace v kufru auta, zaznamená podrobně pohyb auta i když je navigace vypnutá. Námět pro žárlivce.
Robustnost GPS dává pocit nerozbitnosti a pevnosti i z důvodu větší hmotnosti než je Live 1005. Přitom to na první pohled vypadá jako právě tato 1005 v jiném obalu. Nevím, do jaké míry je odolná, ale zatím to nebudu zkoušet. Kšilt nad displejem je asi dobrý a jas snad dostatečný i při slunku v zádech i když se obrazovka leskne. Voděodolnost je snad dobrá-nemá tam kudy zatéct.
Držák RAM je přibalen se spoustou šroubků a drobností, které jsou navíc. Bohužel detailní návod k montáži na řídítka chybí. Je to neuvěřitelně jednoduché, ale taky je neuvěřitelně hloupý právě ten držák, který se montuje na řídítka. Nenapadlo by mě, že u navigace za 12,5 tis. budu řídítka omotávat gumou a připevňovat odfláknutý držák z kulatiny průměru 6 mm. Degraduje to celkem slušně udělaný zamykatelný a pevný RAM držák, kde je možné zamknout klíčem šroub na aretaci polohy a druhým klíčem zamknout vlastní dock na vyjmutí GPS. Drobná chyba se vloudila, že uzamykatelná hlava šroubu neumožňuje zamknout kloub v libovolné poloze, protože je hlava větší než prostor pod dockem navigace. Ani tlustá 3 mm podložka nepomůže. Zkrátka soudruzi z Holandska udělali někde na výkrese chybu. Zato na docku do auta jsem zatím chybu nenašel a montáž je dost jednoduchá. Konstruktéři přidali asi 10 mm na průměru adhezního kolečka zřejmě kvůli vyšší hmotnosti GPS, které se podtlakem přisaje na hladkou podložku třeba na palubní desce. No a právě tato plocha na mém autě chybí a nezbývá, než ji umístit na čelní sklo. A to se prý Rakouským policajtům nelíbí a nevím, jak to je u nás.
Sto průjezdních bodů v itineráři je dost na i komplikovanou trasu. Nevím proč tuto možnost nemá LIVE 1005. Práce s itinerářem je jednoduchá, ale několikrát mi to hlásilo, že na cestě z Ostravy do Krnova je trajekt a bez toho cestu naplánovat nelze. Je vidět, že navigace má smysl pro humor.
Komunikace se software Tyres celkem funguje. Není to nijak vyšperkovaný program, ale celkem to ujde. Bohužel se mi nedaří převést body ze záznamu trasy na Google mapy. Tam to nefunguje dobře. GPS podporuje i jiný formát, který je snad kompatibilní s jinými navigacemi, ale to jsem nezkoušel.
Závěrem-TomTom je celkem dobrá značka. Zařízení je spolehlivé a pokud si na něj člověk zvykne, tak sem tam odpustí i vylomeniny typu koleček kolem hotelu v evropských metropolích. Netuším proč, ale stalo se mi to už vícekrát, při výjezdu z hotelu třeba v Paříži, Kodaní, Milánu apod. GPS nejdříve udělá kolečko kolem hotelu a pak teprve vyrazí po správné cestě. Někdy jsou kolečka dost komplikované díky provozu, ale když trasu cca 1600km vede dobře, tak bych to těm TomTomům i odpustil.
Konec.
Nemá smyl popisovat technické údaje-jsou na stránkách TomTom nebo kdekoliv jinde. Ale protože mám letité zkušenosti s ještě funkční TOMTOM ONE XL a zánovní TOMTOM LIVE 1005 GO, tak mohu porovnat všechny dohromady.
Výhody Ridera oproti ostatním jsou a)"doživotní" aktualizace map, b)dále možnost výběru klikaté cesty mimo města, c)záznam trasy, d)robustnost a voděodolnost, e)uzamykatelný držák na motorku, f)možnost vložit 100 bodů trasy do itineráře (XL jich má taky dost, ale nevím kolik a GO žádný), g)komunikace se software Tyres a Google mapami.
"Doživotní" aktualizace map u TOMTOM je sranda, tak jako podpora ovladačů zařízení u Windows. Když se mi porouchal XL v servise mi nabídli výměnu za 70,-EUR s tím, že to neopravují, ale vymění za repasovanou. Jenže mi nedodají aktuální software a tím ani mapy, takže GPS bude funkční, ale bez software je k ničemu. Opravili jsme si ji sami a software stáhli z netu. Je sice hodně pomalá, ale celé 2 roky mi na motorce fungovala v obalu nepromok a s držákem na kolo dobře. Uvidíme, jak to bude s Riderem a aktualizacemi.
Možnost výběru klikaté cesty v podstatě eliminuje hlavní silnice a dálnice a vede trasu okreskama a to mimo centra měst. Takže při zadání centrum města GPS nabídne cestu okolo města. Jen pro cílový bod je to tak, že navede do centra města nebo na zadanou ulici. Bohužel, u nás v ČR jsou silnice dost ve špatném stavu a okresky ještě v horším, tak nevím, jestli tato funkce bude mít praktický význam. Ale v Rakousku určitě ano.
Záznam trasy je dobrá funkce. Během cca 120km si GPS uložila asi 400 bodů. Netuším proč tolik, poněvadž když se ze záznamu vytvoří itinerář, tak stejně se použije jen 100 bodů. A pokud jsem záznam přenesl do TYRES či Google map, tak to byla nepřehledná změť bodů k téměř ničemu. Ale budiž. Lze si uložit trasu, kterou třeba jedeme autem nebo na vyjížďce a pak z ní udělat itinerář. Napadlo mě třeba šmírování manželky atp. Lehce pohozená navigace v kufru auta, zaznamená podrobně pohyb auta i když je navigace vypnutá. Námět pro žárlivce.
Robustnost GPS dává pocit nerozbitnosti a pevnosti i z důvodu větší hmotnosti než je Live 1005. Přitom to na první pohled vypadá jako právě tato 1005 v jiném obalu. Nevím, do jaké míry je odolná, ale zatím to nebudu zkoušet. Kšilt nad displejem je asi dobrý a jas snad dostatečný i při slunku v zádech i když se obrazovka leskne. Voděodolnost je snad dobrá-nemá tam kudy zatéct.
Držák RAM je přibalen se spoustou šroubků a drobností, které jsou navíc. Bohužel detailní návod k montáži na řídítka chybí. Je to neuvěřitelně jednoduché, ale taky je neuvěřitelně hloupý právě ten držák, který se montuje na řídítka. Nenapadlo by mě, že u navigace za 12,5 tis. budu řídítka omotávat gumou a připevňovat odfláknutý držák z kulatiny průměru 6 mm. Degraduje to celkem slušně udělaný zamykatelný a pevný RAM držák, kde je možné zamknout klíčem šroub na aretaci polohy a druhým klíčem zamknout vlastní dock na vyjmutí GPS. Drobná chyba se vloudila, že uzamykatelná hlava šroubu neumožňuje zamknout kloub v libovolné poloze, protože je hlava větší než prostor pod dockem navigace. Ani tlustá 3 mm podložka nepomůže. Zkrátka soudruzi z Holandska udělali někde na výkrese chybu. Zato na docku do auta jsem zatím chybu nenašel a montáž je dost jednoduchá. Konstruktéři přidali asi 10 mm na průměru adhezního kolečka zřejmě kvůli vyšší hmotnosti GPS, které se podtlakem přisaje na hladkou podložku třeba na palubní desce. No a právě tato plocha na mém autě chybí a nezbývá, než ji umístit na čelní sklo. A to se prý Rakouským policajtům nelíbí a nevím, jak to je u nás.
Sto průjezdních bodů v itineráři je dost na i komplikovanou trasu. Nevím proč tuto možnost nemá LIVE 1005. Práce s itinerářem je jednoduchá, ale několikrát mi to hlásilo, že na cestě z Ostravy do Krnova je trajekt a bez toho cestu naplánovat nelze. Je vidět, že navigace má smysl pro humor.
Komunikace se software Tyres celkem funguje. Není to nijak vyšperkovaný program, ale celkem to ujde. Bohužel se mi nedaří převést body ze záznamu trasy na Google mapy. Tam to nefunguje dobře. GPS podporuje i jiný formát, který je snad kompatibilní s jinými navigacemi, ale to jsem nezkoušel.
Závěrem-TomTom je celkem dobrá značka. Zařízení je spolehlivé a pokud si na něj člověk zvykne, tak sem tam odpustí i vylomeniny typu koleček kolem hotelu v evropských metropolích. Netuším proč, ale stalo se mi to už vícekrát, při výjezdu z hotelu třeba v Paříži, Kodaní, Milánu apod. GPS nejdříve udělá kolečko kolem hotelu a pak teprve vyrazí po správné cestě. Někdy jsou kolečka dost komplikované díky provozu, ale když trasu cca 1600km vede dobře, tak bych to těm TomTomům i odpustil.
Konec.