Stránka 1 z 1

STK nově.

Napsal: 10 led 2018, 09:51
od Radek7777
Vážení kamarádi motorkáři,

zdá se, že se blýská na lepší časy co se týká STK. Pod velkým tlakem ze strany motorkářských uskupení, naši úřednící dostali trochu rozum a od 12.1.2018 vstupuje v platnost nové nařízení MD týkající se STK motocyklů. Není to úplně to, co bychom chtěli, jsou to první kladné změny, které budou snad pokračovat, je to ale velký krok vpřed:

INSTRUKCE PRO STK č. X/2018
Postup při provádění technických prohlídek u motocyklů


Za účelem sjednocení postupu a činností spojených s provádění technických prohlídek na stanici technické kontroly (dále jen „STK“) vydává Ministerstvo dopravy (dále jen „ministerstvo“) tuto Instrukci pro STK.
Vzhledem ke stále opakujícím se dotazům a podnětům při provádění všech druhů technických prohlídek u motocyklů bylo připravena instrukce, která sjednocuje postupy pro kontrolu některých částí, systémů, provedení a úprav motocyklů.

1. Postup při provádění technických prohlídek

1.1. Kontrola neshody údajů
V rámci vizuální kontroly neshody údajů se jako závada pod kódem 0.3.1.1 hodnotí změna nebo úprava vozidla, která neodpovídá dokumentaci vozidla, tedy pouze zjevné neshody údajů (jako jsou například druh a provedení vozidla, druh pohonu, počet náprav apod.). Kontrola činností a technického stavu systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků vozidla nespadá do skupiny kontrolních úkonů 0 a jsou předmětem kontroly podle kontrolních úkonů spadajících do skupin kontrolních úkonů 1. až 9.
V rámci vizuální kontroly se jako závada pod kódem 0.3.1.2 hodnotí změny nebo úpravy vozidla, které nejsou v předložené dokumentaci vozidla zapsány, a jejichž zápis se vyžaduje. Nejedná se tedy o posouzení neshody údajů s údaji uvedenými v předložené dokumentaci vozidla, ale o vyznačení závady za účelem nutnosti doplnění dokladů k vozidlu.

1.2. Kontrola ostrých hran a výčnělků na vnějším povrchu motocyklu

Obecné požadavky na kontrolu ostrých hran a výčnělků jsou stanoveny minimálními poloměry zaoblení, které jsou na hranách 2 mm, v rozích 3 mm a na zakončení musí být kulovitý tvar s minimálním poloměrem 7 mm např. ovládací páčky. Uvedené požadavky jsou minimální a uplatní se v místech, kde může dojít ke styku či nárazu chodce, cyklisty apod. tj. v místech, které jsou na vnější straně motocyklu dostatečně přístupné. Použijí se pouze u materiálů, které jsou pevné např. kovy či tvrdý plast, nepoužijí se na měkké materiály jako pryž, guma či kůže atd.
Výše uvedené požadavky se krom odkazů v ostatních částí instrukce použijí pro montáž různých doplňků, které nepodléhají schválení, podle přílohy č. 12 části A vyhlášky č. 341/2014 Sb., schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění vyhlášky č. 235/2017 Sb. nebo schválení podle mezinárodního předpisu. Jedná se především o designové prvky a doplňky, které nemění celkové rozměry, významně nemění provozní hmotnost a nezasahují do ostatních systémů či funkcí motocyklu. Pokud tedy takové doplňky neovlivňují funkci motocyklu, jsou dostatečně upevněny a plní požadavky na ostré hrany a výčnělky není její montáž závadou ve smyslu technické prohlídky. Tyto doplňky nemusí být zapsány v technickém průkazu vozidla.

1.3. Ochranné rámy motocyklů tzv. „padáky“

V případě ochranných rámů tzv. „padáků“ neexistuje samostatný technický předpis, který se stanovoval jejich samostatné schválení a označení schvalovací značkou. Při jejich kontrole není rozhodující, zda se jedná o originální či neoriginální provedení. Posuzuje se pouze, zda jsou dostatečně upevněny k motocyklu, nejsou na něm ostré hrany a výčnělky a nemění maximální rozměry vozidla. V případě, že těmto požadavků namontovaný ochranný rám vyhovuje, je výsledek prohlídky vůči tomuto komponentu vyhovující.

1.4. Zasklení motocyklů

Plastová čelní skla (tzv. „plexy“ nebo „větrné štítky“) namontovaná na motocykly bez karoserie, která nejsou podepřena v horní části, nejsou považována za bezpečnostní zasklení, a proto se na něj nevztahuje požadavek na schválení zasklení podle EHK OSN č. 43, v těchto případech se absence schválení zasklení podle EHK OSN č. 43 nepovažuje za závadu. I na tyto větrné štítky se vztahuje požadavek na absenci ostrých hran a výčnělků. Konce těchto zařízení musí být zaoblené viz bod 1.2.

1.5. Montáž osvětlení motocyklů

Při jejich kontrole není rozhodující, zda se jedná o originální či neoriginální provedení. Posuzuje se pouze, zda jsou dostatečně upevněny k motocyklu, jsou v požadovaném množství a druzích, odpovídají svým zapojením a umístěním na vozidle. Všechny použité světelné zařízení musí mít odpovídající schvalovací (homologační) značku. V případě, že těmto požadavků namontované osvětlení vyhovuje, i přes to, že se nejedná o originální komponent, je výsledek prohlídky vyhovující.

1.6. Montáž zadní registrační značky

Současné technické požadavky na konstrukci motocyklů umožňují umístění registrační značky i mimo podélnou střední osu motocyklu, avšak nikoliv jakkoliv, především ne boční umístění na úrovní středu zadního kola, kdy je omezena viditelnost z opačné strany motocyklu. Umístění mimo osu je možné za splnění následujících podmínek:
- žádná část registrační značky netvoří nejširší část motocyklu (zrcátka se nepočítají),
- montáž registrační značky nesmí bránit maximálnímu náklonu,
- viditelnost registrační značky musí být taková, aby umožňovala vpravo i vlevo viditelnost alespoň 30 stupňů od krajů registrační značky,
- upevnění (držák) registrační značky musí být dostatečně pevné a tuhé, nesmí sloužit jako prostředek upevnění ostatních dílů,
- dále platí ostatní stávající požadavky na umístění.

Pokud jsou uvedené podmínky splněny, jsou požadavky pro montáž splněny. Je však potřeba, aby provozovatel vozidla tuto skutečnost, tj. excentrické umístění registrační značky, měl v souladu s vyhláškou č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů, zapsanou v technickém průkazu.

Zvláštní ustanovení:
Provozovatel STK musí seznámit s obsahem instrukce kontrolní techniky STK nejpozději v den nabytí platnosti této instrukce. Do příručky jakosti zaznamená způsob, jak bylo zabezpečeno seznámení dotčených pracovníků STK s obsahem této instrukce.
Instrukce nabývá platnosti dnem zveřejnění ve Věstníku dopravy.

V Praze dne . ledna 2018

Ing. Bc. Ivan Novák, v.r.
Ředitel
Odbor provozu silničních vozidel

Re: STK nově.

Napsal: 10 led 2018, 10:47
od Radek7777
Ještě něco do budoucna - na MD byla podána žádost o projednání zrušení nutnosti provádění emisí u motocyklů s váhou nad 400kg - týká se to nás "autobusáků" a milovníků mastodontů na cestách ;). V současné době údajně v ČR neexistuje žádná STK, která může legálně provádět kontrolu emisí této skupiny motocyklů.
Zde koncept žádosti podané na MD od stejné skupiny, která řešila úpravu STK:

Dobrý den,
jsem dealerem motorových tříkolek Rewaco a Boom Trikes pro ČR.
Od nového roku, mne denně volají rozčílení majitelé těchto strojů s problémem měření emisí a STK.
Podle množství dotazů a stížností na stanice STK a měření emisí, není od nového roku snad žádná stanice STK v ČR, která může legálně měřit tuhle skupinu strojů. Tyto stroje chodí na měření emisí pouze v ČR. Vzhledem k malému množství motorových tříkolek v naší republice, bych navrhoval zrušit měření emisí. Jedná se o buzeraci majitelů ze strany státu a Dekry.
Prosím o vyjádření a domluvení termínu schůzky na MD, za účelem vyřešení této situace.

Re: STK nově.

Napsal: 31 kvě 2018, 12:47
od Alois
Ptal jsem se na STK v Ostravě Hrabové na Krmelínské ulici, zda se něco chystá ohledně zrušení emisí pro moto nad 400 kg. Že prý o tom taky slyšeli, tak uvidíme, co blbej úředníček MD zase vymyslí. Řekl bych, že se na nás valí kokotiny ze všech stran a slýchávám o různé buzeraci na STK.

Dnes jsem byl se 2 motorkami v Hrabové a musím konstatovat, že větší luxus jsem si ani nepředstavoval. Přijel jsem v cca 9 h, zaplatil a pěkná cérka mi řekla ať se postavím zepředu haly. Tedy ne mezi auta, ale na výjezd. Asi za 15 min přišel šéf STK p. Borůvka a řekl mi ať najedu. Tož jsem najel, nafotili, zkontrolovali co měli i na lékárničku kukli, poptali se jak to jezdí a ani nevím za jak dlouho jsem vypadl, ale celkem rychle. Stihl jsem během 2 hodin zkontrolovat obě endura včetně cesty domů a zpět s čekáním na přejezdu.
Loni jsem byl také se 2 motorkami a spokojen. Chovají se velmi slušně, klidně a vše tam probíhá v pohodě. Na rozdíl od čekání např. v Bílovci, kde v 11 prý řeknou, že už neberou, není v ničem problém. Takže Hrabovou vřele doporučuji.

Re: STK nově.

Napsal: 31 kvě 2018, 22:37
od Radek7777
Já byl na STK včera, na emise jsem si zajel do Přerova a bylo to naposled. Zrušení emisí je reálné na podzim (samozřejmě až po sezoně, žeano...), je to oficiální vyjádření MD. Prý se STK nevyplatí investovat do emisních programů pro tyto stroje (nad 400 kg jednostopá + tříkolky), v ČR je jich pomálu - slabý "vejvar". ;) Takže je to realita.
Uvažují i o prodlouření intervalu STK na 4 roky, ale tomu moc nevěřím. Na Slovensku je to naopak, STK má být prý každý rok. Holt vydělávat je třeba. :x

Re: STK nově.

Napsal: 01 čer 2018, 11:42
od Alois
Kéž bys měl pravdu. Už té buzerace je přespříliš a emise na motorce je fakt zhovadilost. Hodně by se nám všem ulevilo, kdyby bylo STK každé 4 roky.

Re: STK nově.

Napsal: 05 říj 2018, 19:55
od Radek7777
Pánové a dámy...vlastně opačně, dámy a pánové,
s novými pravidly pro STK máme už konečně jasno a pro nás motorkáře dokonce i příjemně překvapeno, čtěte:

Pravděpodobně vám neuniklo, že od 1. října 2018 vešla v platnost novela zákona, regulující silniční zákon kupodivu ve prospěch řidičů. Odteď už nemusíme neustále měnit nepoužité autolékárničky za nové a uličku pro vozidla záchranných služeb děláme jako všude jinde ve světě. Ale zkrátka nepřišli ani motorkáři. Ti se svými stroji už nemusí na technickou každé dva roky, ale jen jednou za čtyři. A velká výhoda tkví také v možnosti prodloužit si STK stávající!
Podle zákona č. 193/2018, který novelizuje starší zákon 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a další související zákony, musí nově majitelé a provozovatelé motocyklů, tříkolek a lehkých čtyřkolek navštěvovat technickou pouze jednou za čtyři roky. A v případě nového stroje, který měl první STK po čtyřech letech, se tato lhůta prodlužuje dokonce na šest let.
Výborná zpráva pro všechny motorkáře pokračuje i v tom ohledu, že si každý může nechat svou stávající technickou prodloužit právě o dva roky k dobru. Toto prodloužení probíhá na počkání, ovšem neděje se stanici technické kontroly, ale na registru vozidel. Stačí přinést RZ motocyklu, malý a velký technický průkaz a žádost vyplněnou přímo na místě. Aktuální platnou STK pak na úřadě prodlouží ze dvou let na čtyři, potažmo ze čtyř let na šest v případě první technické u zánovních motocyklů.

Oddechnout si mohou i majitelé velkých cestovních motocyklů a tříkolek s hmotností přes 400 kilogramů. V této kategorii spolu s technickou dosud probíhalo i poněkud problematické měření emisí. To totiž neuměly provést zdaleka všechny měřící stanice, ale jen některé specializované, zpravidla vyžadující objednání dlouho dopředu. Nyní už se emise u motorek nedělají vůbec.

Zdá se, že i ministerstvo má občas svůj světlý moment. :shock: :D

.....a zítra to zapijem !!!...nealko slivovicí. :P

Re: STK nově.

Napsal: 05 říj 2018, 23:47
od mirekfjr
Ahoj Radku -- Četl jsem tu úpravu zákona - akorát jsem to nestihl semka dát. Jsou to pro nás samé pozitivní informace a ty by se měly mezi námi šířit rychlostí blesku :) mirek

Re: STK nově.

Napsal: 18 říj 2018, 10:19
od Alois
Neuvěřitelné se stalo skutečností. V době, kdy nám všem utahují smyčku kolem krku kde se člověk podívá, tak STK na motorky opravdu prodlužují bez keců a poplatků.
Dle informací Mirka jsem se vydal s SPZtkama na Městský úřad v Bílovci, odbor dopravy. Je třeba velký TP s platnou STK a SPZ, poprosil mě do telefonu, abych si odstranil známky. U přepážky se vyplní nějaký přiblblý formulář, asi žádost a oni během chvilky provedou úkon - tedy vyznačení do VTP prodloužení STK a to s úsměvem a zcela zdarma.
Pokud to někomu budete vyřizovat, stačí neověřená plná moc. Nutno říct, že propadlá STK se neprodlužuje k mé nelibosti.

Doporučuji si prodloužení provést co nejdříve, těžko odhadnout, co se v úřednických palicích časem vylíhne.