BENZÍN III

Odpovědět
Alois
Příspěvky: 1881
Registrován: 23 dub 2011, 00:08
Bydliště: OSTRAVA!!!

BENZÍN III

Příspěvek od Alois »

Benzín po třetí.
Měl jsem problém s CRF250 po dlouhé době stání. Už volnoběh blbě držel a při přidání plynu to zdechalo. Vyčistil jsem svíčku a to bylo vše, co jsem mohl udělat. Jarda Viro poradil koupit přípravek do benzínu a dát tomu zabrat. Jo, začalo to pomáhat. Pak u R. Pokory mi Ondra poradil nalít benzín 100 oktanový a taky tomu dát zabrat. Udělal jsem obojí a světe div se, pomohlo to. Buď přípravek nebo benzín 100 nebo obojí.
Bez souvislosti jsem dostal radu, že je dobré do Goldwinga nalít co 2 nádrž 100-vkový benzín. Tož vypadalo to, že motorka jede lépe, ale nějak mě to nepřesvědčilo, protože od základní školy vím, že oktanové číslo nesouvisí s kvalitou benzínu. Další argument byl, že tam není tolik biosložek, které zasírají karburátor či vstřikování. Tak jsem napsal spolužákovi do Unipetrolu Litvínov, který je Specialista HSE&Q III - nevím, co to znamená, ale je to specialista. Zde odpověď:

Co se týče benzínu, v zákoně se píše:

§ 19
Povinnost zajistit minimální množství biopaliv za kalendářní rok

(1) Osoba uvádějící motorové benziny nebo motorovou naftu do volného daňového oběhu na daňovém území České republiky pro dopravní účely nebo osoba, která dodává na daňové území České republiky pro dopravní účely motorové benziny nebo motorovou naftu uvedené do volného daňového oběhu v jiném členském státě Evropské unie (dále jen „dodavatel pohonných hmot“), je povinna zajistit, aby v těchto pohonných hmotách, které uvádí do volného daňového oběhu na daňovém území České republiky pro dopravní účely za kalendářní rok nebo které byly uvedeny do volného daňového oběhu v jiném členském státě Evropské unie a jsou dodávány na daňové území České republiky pro dopravní účely za kalendářní rok, bylo obsaženo i minimální množství biopaliva podle jiného právního předpisu upravujícího pohonné hmoty15)
a) ve výši 4,1 % objemových z celkového množství motorových benzinů přimíchaných do motorových benzinů,
b) ve výši 6,0 % objemových z celkového množství motorové nafty přimíchaných do motorové nafty.

Do benzínu se jako biosložka používá kvasný líh.

Výjimkou je pouze benzín a nafta pro státní hmotné rezervy, ty jsou bez biosložek a při obnově SHR (cca 1x za 2 roky) je ČEPRO u stanic Eurooil ho prodává bez biosložky. Ostatní výrobci můžou prodávat benzín bez biosložky, ale musí to nějak nahnat jinde.

Možná jsi zaregistroval nové značení na stojanech. Např. označení E5 ve čtverečku nebo B7 v kolečku. Čtvereček s označením E znamená benzín a číslo udává max. obsah biosložky v %obj. Obdobně u nafty B v kolečku.

Biopaliva do PHM se povinně přimíchávají od roku 2007, i když ta procenta se měnila.
Do nafty se přidává povinně 6,9% FAME (Fatty acid methyl ester) někdy česky označované jako MEŘO (metyl ester řepkového oleje). Vyrábí se esterifikací nejen řepkového oleje. Jako zdroje pro výrobu FAME jsou i např. oleje z kafilérií, UCO (Used cooking oil) atd.

Takže v benzínu kromě lihu a izo-oktanu nic jiného není. A líh sám o sobě nemůže nic zasvinit. Je sice hygroskopický - pohlcuje vodu, ale nemělo by se nic usazovat.

Oktanové číslo dle Wikipedie : Oktanové číslo je technická veličina, jedna ze základních charakteristik pohonných látek (paliv) pro zážehové spalovací motory. Vyjadřuje odolnost paliva ve směsi se vzduchem proti samozápalu (který se projevuje jako tzv. „klepání“) při kompresi ve válci motoru. Je součástí označení paliva, uvádí se např. na stojanech benzínových pump apod.
Strukturní vzorec izo-oktanu
Oktanové číslo paliva vyjadřuje objemový procentuální obsah 2,2,4-trimethylpentanu, jednoho z izomerů uhlovodíku oktanu (odtud názvy izooktan a oktanové číslo) v jeho směsi s n-heptanem, která je stejně odolná proti samozápalu jako zkoumané palivo (čistý n-heptan má definicí určeno oktanové číslo 0, čistý izo-oktan má určeno oktanové číslo 100). Oktanové číslo tedy může mít i hodnotu vyšší než 100, pokud je dané palivo ještě odolnější proti samozápalu než čistý izooktan.
Například oktanové číslo 95 znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs skládající se z 95 % obj. oktanu a 5 % heptanu.

Potkal jsem u pumpy kluka s GL 1500, koukal po 100 okt - (je to ve skutečnosti jen 98 oktanový) a tvrdil mi, že 98 dává pořád, že to míň žere a lépe jede.

Z mého pohledu jediná věc, co mě zajímá je, že do těch "stovkových" benzínů možná nepřidávají ethanol - líh. Pak by bylo dobré na zimu dát do nádrže 98 resp. prémiový benzín.

Na druhou stranu se koukněte na příspěvek Benzín II, kde testoval "prémiové benzíny" dTest. Odkaz už dnes nefunguje, ale závěr -červeně je zcela zřejmý.

Nakopíroval jsem zde poslední 2 odstavce:

Americká spotřebitelská organizace považuje vysokooktanový benzín za zbytečný luxus, který majiteli běžného vozu žádný užitek nepřinese. Upozorňuje také, že rozdíl v ceně běžného a prémiového benzínu je značný, spotřebitel tak používáním klasického benzínu může ročně ušetřit v přepočtu až okolo deseti tisíc korun.

Na neznalosti motoristů nevydělávají jen výrobci paliv, ale i někteří nepoctivci, kteří nabízejí zázračné směsi s ferrocenem na zvýšení oktanového čísla benzínu. Často argumentují použitím obdobných aditiv v profesionálním motosportu, pokud však motor není stavěný na vysokooktanový benzín, zvýšení oktanového čísla nijak nepomůže.

Závěrem - dle mého názoru je zbytečné do motorek tento 98 oktanový benzín lít, ale nechci nikomu kazit pocit lepšího výkonu či nižší spotřeby nebo alespoň to, že pro svého mazla dělá maximum. Co je ale třeba vědět, že čerstvý benzín je rozhodně lepší než ten starý. O tom se už někde tady psalo.
Odpovědět