BENZÍN
-
- Příspěvky: 1881
- Registrován: 23 dub 2011, 00:08
- Bydliště: OSTRAVA!!!
BENZÍN
Dlouho mi vrtalo hlavou, jak to s tím benzínem je. Zavolal jsem spolužákovi, vedoucímu laboratoře v Litvínově, která dělá mimo jíné rozbory benzínu.
V úvodu je nutné říct, že Litvínov i ostatní výrobny benzínu musí dodržovat evropskou normu, která definuje složení a obsah benzínu.
1. Litvínov vyrábí jen jednu kvalitu daného benzínu. Ne jak jsem slyšel, že jsou skupiny benzínu A, B, C a D a A je nejlepší. NE, není to tak!
2. Z Litvínova berou benzín i Shell, OMV, Benzina apod. Lze se domnívat, že z jižní Moravy to má OMV blíže do Rakouska než do sev. Čech, takže tam může být benzin Rakouský.
3. Pokud si někdo myslí, že v Rak, Německu, Francii a pod. je benzin lepší a ujede více km, tak ať tomu věří, ale není to ničím podloženo, že by měli mít lepší benzín. Dle mé zkušenosti z oněch zemí a benzínu mi Insignia Turbo žere pořád 10l, bez ohledu na zemi. Rozdíl může být jen ve vstupní naftě. Tam záleží na dodavateli, co ropa obsahuje.
4. Aditiva. Co to je, firmy přísně tají. Neví se ani, co způsobují a jestli jsou benziny opravdu lepší než bez aditiv. Údajně má Shell aditivované všechny druhy benzínu, ale přidávají si tam aditiva sami do benzínu z Litvínova. Jedná se spíš o obchodní tah, než o kvalitu.
5. Malé pumpy - opravdu tam může dojít k pančování benzínu, aby ekonomicky vyšli.(Toto ČOI zveřejnila, které pumy pančují benzín). Ale je to jen domněnka. Přehled kontrol ČOI lze nalézt na netu.
6. Je pro naše cruisery kvalita benzínu tak důležitá? Diskutoval jsme toto téma s Jardou Michálkem,naším dvorním servismanem. Došli jsme k závěru, že máme "pomaluběžné" motory,které v pohodě přežvýknou cokoliv a mohou jezdit i na BA 91. Obavy z pokažení motoru jsou zcela liché. Samozřejmě, že jsme uvažovali benzín s aditivy čistý a benzin bez aditiv.
Závěr. Já osobně bych z benzínu pro Dragstara nedělal žádný problém i přesto, že mu občas dávám dost zahulit a nešetřím ho. Na pevné nečistoty jsou tam filtry, vstřikování to nemá a karbecům to nemůže vadit. A sníženou kvalitu benzínu na výkonu stejně nepoznám. Rozdíl v ceně oproti Shell je dost markantní, může to dělat i víc než 2-3 Kč. Při ujetí 10tis km/rok je to při rozdílu 2,5Kč/l x 5,5l/100km asi 1375Kč.
V úvodu je nutné říct, že Litvínov i ostatní výrobny benzínu musí dodržovat evropskou normu, která definuje složení a obsah benzínu.
1. Litvínov vyrábí jen jednu kvalitu daného benzínu. Ne jak jsem slyšel, že jsou skupiny benzínu A, B, C a D a A je nejlepší. NE, není to tak!
2. Z Litvínova berou benzín i Shell, OMV, Benzina apod. Lze se domnívat, že z jižní Moravy to má OMV blíže do Rakouska než do sev. Čech, takže tam může být benzin Rakouský.
3. Pokud si někdo myslí, že v Rak, Německu, Francii a pod. je benzin lepší a ujede více km, tak ať tomu věří, ale není to ničím podloženo, že by měli mít lepší benzín. Dle mé zkušenosti z oněch zemí a benzínu mi Insignia Turbo žere pořád 10l, bez ohledu na zemi. Rozdíl může být jen ve vstupní naftě. Tam záleží na dodavateli, co ropa obsahuje.
4. Aditiva. Co to je, firmy přísně tají. Neví se ani, co způsobují a jestli jsou benziny opravdu lepší než bez aditiv. Údajně má Shell aditivované všechny druhy benzínu, ale přidávají si tam aditiva sami do benzínu z Litvínova. Jedná se spíš o obchodní tah, než o kvalitu.
5. Malé pumpy - opravdu tam může dojít k pančování benzínu, aby ekonomicky vyšli.(Toto ČOI zveřejnila, které pumy pančují benzín). Ale je to jen domněnka. Přehled kontrol ČOI lze nalézt na netu.
6. Je pro naše cruisery kvalita benzínu tak důležitá? Diskutoval jsme toto téma s Jardou Michálkem,naším dvorním servismanem. Došli jsme k závěru, že máme "pomaluběžné" motory,které v pohodě přežvýknou cokoliv a mohou jezdit i na BA 91. Obavy z pokažení motoru jsou zcela liché. Samozřejmě, že jsme uvažovali benzín s aditivy čistý a benzin bez aditiv.
Závěr. Já osobně bych z benzínu pro Dragstara nedělal žádný problém i přesto, že mu občas dávám dost zahulit a nešetřím ho. Na pevné nečistoty jsou tam filtry, vstřikování to nemá a karbecům to nemůže vadit. A sníženou kvalitu benzínu na výkonu stejně nepoznám. Rozdíl v ceně oproti Shell je dost markantní, může to dělat i víc než 2-3 Kč. Při ujetí 10tis km/rok je to při rozdílu 2,5Kč/l x 5,5l/100km asi 1375Kč.
Re: BENZÍN
A kde si vůbec Shell přimíchává ta aditiva? Někde cestou přímo v cisterně? Nebo až na pumpě to nalejou do nádrže a někdo to zamíchá vařečkou?
-
- Příspěvky: 37
- Registrován: 25 kvě 2011, 12:14
- Kontaktovat uživatele:
Re: BENZÍN
mna by zaujimalo ci sa oplati davat do drakov tie premiove benziny, napr V-power, slovnaftacke EVO Benzin, OMV Carrera a podobne...ci to naozaj dokaze aspon scasti precistit motor, prehlasenia ako
*detergentná prísada čistiaca motor a zabraňujúca tvorbe usadenín
*mazivostná prísada znižujúca trenie pohyblivých častí a opotrebenie motora
*antikorózna prísada chrániaca motor pred vnútornou koróziou
zneju pekne ale imho to na nase motory nebude mat ziadny pocitelny ucitok, ci? pocul som aj nazory ze obcas je to dobre, alebo ze na zimu je dobre dat toho plnu nadrz a obcas pretocit motor....vase nazory?
*detergentná prísada čistiaca motor a zabraňujúca tvorbe usadenín
*mazivostná prísada znižujúca trenie pohyblivých častí a opotrebenie motora
*antikorózna prísada chrániaca motor pred vnútornou koróziou
zneju pekne ale imho to na nase motory nebude mat ziadny pocitelny ucitok, ci? pocul som aj nazory ze obcas je to dobre, alebo ze na zimu je dobre dat toho plnu nadrz a obcas pretocit motor....vase nazory?
Like a true nature's child, We were born, born to be wild,
We can climb so high, I never wanna die!
Born to be wild
We can climb so high, I never wanna die!
Born to be wild
Re: BENZÍN
Moje zkušenost: chtěl jsem udělat motoru dobře a netankoval jsem BA98 a jelo to hůře než na BA95 a ještě jedna opačná,
loni v Alpách z neznalosti italské řeči jsem Drakovi dal BA91 a nebyl rozdíl ani v kopcích. Závěr: NEROZMAZLUJTE MOTOR DRAKA MOC OKTANOVÝM PALIVEM - NECHUTNÁ MU !!!!!!!!
ČAUKY LÁĎA
loni v Alpách z neznalosti italské řeči jsem Drakovi dal BA91 a nebyl rozdíl ani v kopcích. Závěr: NEROZMAZLUJTE MOTOR DRAKA MOC OKTANOVÝM PALIVEM - NECHUTNÁ MU !!!!!!!!
ČAUKY LÁĎA
Re: BENZÍN
Moje XV projelo půl Evropy, tankoval jsem, bulharskej, srbskej ... benál a nikdy jsem nepozoroval problém. Možná to taky bude nízkým kompresním poměrem a krouťákem.
Re: BENZÍN
To je prý největší chyba. Když natočíš na chvíli studenej motor, tak po zhasnutí vlivem nízkých teplot zkjondenzuje všude v motoru voda a dochází ke korozi. A v zimě v garáži motorku jen tak na provozní teplotu neohřeješ. A i kdyby, tak při nízkých teplotách to moc platný není. Kdyby se ti chtělo, tak prý před odstavením pomáhá stříknout do sání nějakej konzervační olej(jen na starter bez zážehu). Já s motorkou nedělám skoro nic, jen ji zvednu na špalky(kvuli gumám), dám baterku do tepla a občas dobíjim.BlasterXXL píše: pocul som aj nazory ze obcas je to dobre, alebo ze na zimu je dobre dat toho plnu nadrz a obcas pretocit motor....vase nazory?
Plnou nádrž až po víko ano, protože pod hladinu benzínu nemá vzduch přístup a nekorodují stěny nádrže.
Re: BENZÍN
Pěkný den vespolek ,
souhlasím s názorem Mannyho , protáčet motor přes zimu se nemusí , ničemu to neprospěje , spíše uškodí .
To doporučení o nalití malinkého množství oleje přes otvor pro svíčky by mohl mít něco do sebe , jde o to , že se "zakonzervují" stěny válců . Přesto si myslím , že ten konzervační film ze stěn sleze .
Já motku nikterak speciálně nezimuju , mám ji v garáži , která je teplá a bez vlhkosti , skoro jako doma v obýváku . Takže občas s ní kapku pohnu , kvůli gumám . Baterku jednou za zimu nabiju , přímo v motce . Jedinou věc navíc , kterou já osobně dělám je to , že přesně dle servisního manuálu namažu , či promažu doporučeným mazivem místa stanovená výrobcem ...
A taky jsem kdysi řešil otázku výměny oleje : vyměnit po sezóně , či před sezónou ? Po přečtení mnoha diskuzí jsem se rozhodl , že olej v motce měním po sezóně .
souhlasím s názorem Mannyho , protáčet motor přes zimu se nemusí , ničemu to neprospěje , spíše uškodí .
To doporučení o nalití malinkého množství oleje přes otvor pro svíčky by mohl mít něco do sebe , jde o to , že se "zakonzervují" stěny válců . Přesto si myslím , že ten konzervační film ze stěn sleze .
Já motku nikterak speciálně nezimuju , mám ji v garáži , která je teplá a bez vlhkosti , skoro jako doma v obýváku . Takže občas s ní kapku pohnu , kvůli gumám . Baterku jednou za zimu nabiju , přímo v motce . Jedinou věc navíc , kterou já osobně dělám je to , že přesně dle servisního manuálu namažu , či promažu doporučeným mazivem místa stanovená výrobcem ...
A taky jsem kdysi řešil otázku výměny oleje : vyměnit po sezóně , či před sezónou ? Po přečtení mnoha diskuzí jsem se rozhodl , že olej v motce měním po sezóně .
Re: BENZÍN
Konzervaci lze provést i tak, že sundáš filtr, odpojíš zapalování(fajfky) a při startování stříkáš olej ze spraye(třeba konzervační na zbraně) do sání.
Olej měním na začátku sezony. Přijde mi to logické, ale žádné diskuze na tohle téma jsem neslyšel a ani nečet.
Olej měním na začátku sezony. Přijde mi to logické, ale žádné diskuze na tohle téma jsem neslyšel a ani nečet.
Re: BENZÍN
Pěkný den vespolek ,
co se těch diskuzí týče , je jich spousta na webu k1400 , ale je to asi tak
50 na 50 Pro variantu měnit olej po sezoně , na podzim , hovoří údajně to , že když necháš
v motce starý olej po sezoně , tak je "kyselejší" , než když tam dáš nový . A údajně je lepší mít
v motce , která přes zimu stojí , olej nový , nikoliv "kyselý" . Ale podotýkám , že mě osobně se to zdá
malicherné .
Spíše bych měl dotaz : kde se dá odborně udělat geometrie kol motocyklů ? Píšu úmyslně "odborně" , tzn.
nikoliv podle latí , desek , provázků apod.
co se těch diskuzí týče , je jich spousta na webu k1400 , ale je to asi tak
50 na 50 Pro variantu měnit olej po sezoně , na podzim , hovoří údajně to , že když necháš
v motce starý olej po sezoně , tak je "kyselejší" , než když tam dáš nový . A údajně je lepší mít
v motce , která přes zimu stojí , olej nový , nikoliv "kyselý" . Ale podotýkám , že mě osobně se to zdá
malicherné .
Spíše bych měl dotaz : kde se dá odborně udělat geometrie kol motocyklů ? Píšu úmyslně "odborně" , tzn.
nikoliv podle latí , desek , provázků apod.
Re: BENZÍN
Kyselý olej? To slyším prvně Já jsem pro jaro. Dušička má pocit, že je údržba čerstvě komplet hotová vč. čerstvého oleje(i když třeba stál půl roku v sudu) Ale jak říkáš, nejspíš to je malichernost
Na tu geometrii zkus http://www.msmoto.cz/index.php
Na tu geometrii zkus http://www.msmoto.cz/index.php
Re: BENZÍN
Ahoj Manny ,
to slovíčko kyselejší jsem dal úmyslně do uvozovek Pochopil jsem to tak ,
že je vyjetý A za ten odkaz díky .
to slovíčko kyselejší jsem dal úmyslně do uvozovek Pochopil jsem to tak ,
že je vyjetý A za ten odkaz díky .
Re: BENZÍN
Něco málo odkazů na ověřené servisy najdeš tady http://wildstar.wobo.cz/servis.html Kdyby byla nějaká negativní zkušenost se servisem, dej vědět.
-
- Příspěvky: 1881
- Registrován: 23 dub 2011, 00:08
- Bydliště: OSTRAVA!!!
Re: BENZÍN
Abych Vám mohl fundovaně odpovědět, volal jsem spolužákovi do Litvínova - ved. laboratoří. Takže aditiva přidávají Shellům a OMV v Litvínově těsně před resp. při stáčení do autocisteren. Aditivum dodají zmíněné firmy a Litvínov je přidá do hotového benzínu. Neaditivují se paliva, které jsou distribuována dálkovodem (potrubím) a vlakovými cisternami. Opět mi potvrdil, že nemůže být rozdíl v kvalitě benzínu u nás a v zahraničí. Pro informaci uvedl statistiku kvality nafty za 7 měsíc. Ze 200 vzorků nevyhovělo 5. Příčina býva ve vyšším bodě vzplanutí, který může být ovlivněn příměsí benzínu v naftě. Ke smíchání dojde např. v komorách cisteren, kde po benzínu se veze nafta a špatně se komora vyčistila. Na motor taková nafta nemá vliv.
O výměně oleje po sezóně, tj. na zimu souhlasím s Filem. Taky jsem to četl a zní to logicky. Starý olej může obsahovat i vodu ze vzdušné vlhkosti.
O výměně oleje po sezóně, tj. na zimu souhlasím s Filem. Taky jsem to četl a zní to logicky. Starý olej může obsahovat i vodu ze vzdušné vlhkosti.
Re: BENZÍN
Taky přispěji s trochou do mlýna.
Olej měním podle doporučených intervalů dle manuálu a neřeším jesli podzim nebo jaro. Když příjde čas měním !!!!!
Na webovce Wildstaru (odkaz výše) jsem objevil mechanika p.KUBÍNA z Hlučína. Jezdím jen k němu a jsem spokojen !!!
Ahoj Láďa
Olej měním podle doporučených intervalů dle manuálu a neřeším jesli podzim nebo jaro. Když příjde čas měním !!!!!
Na webovce Wildstaru (odkaz výše) jsem objevil mechanika p.KUBÍNA z Hlučína. Jezdím jen k němu a jsem spokojen !!!
Ahoj Láďa
Re: BENZÍN
Taky měním podle intervalů, ale odhaduju, že už druhou sezonu mi vyjde výměna na zimu. A o tom ta polemika je
Re: BENZÍN
Výměnu oleje řeším stejně jako Láďa. A kdyby to mělo náhodou vyjít na přelom sezony a tudíž na zimu, tak je jednoduché řešení: najezdit ještě nějakou tu tisícovku navíc, ať je olej přes zimu v polovině životnosti...
A nebo se taky dá jezdit celoročně a pak je to úplně jedno
A nebo se taky dá jezdit celoročně a pak je to úplně jedno
-
- Příspěvky: 1881
- Registrován: 23 dub 2011, 00:08
- Bydliště: OSTRAVA!!!
Re: BENZÍN
Cituji Mannyho: Plnou nádrž až po víko ano, protože pod hladinu benzínu nemá vzduch přístup a nekorodují stěny nádrže.
No, já mám jiný názor na korozi v nádrži, který jsem se nikde nedočetl, ale tak si to zdůvodňuji.
Trochu fyzikální chemie: Každá kapalina vytváří určitý tlak svých par nad hladinou. Pokud je to směs kapalin, pak jednotlivé páry mají parciální tlak svých par. Benzin je velmi těkavá látka, takže lze předpokládat, že parciální tlak benzinových par v nádrži bude větší než tlak vodní páry či jiné kapaliny, která se může i ve stopovém množství v nádrži vyskytovat. To znamená, že vždy bude v nádrži více benzinových par než těch ostatních. Při otevření nádrže vnikne do ní vzduch, který v určitém poměru s benzinovými parami tvoří hodně výbušnou směs. Kolik toho vzduchu tam vnikne a při jaké teplotě? Je to dost málo, protože benzinové páry se budou snažit vzduch vytěsnit. Pokud by tomu tak nebylo a vzduch by vytlačil b. páry, pak bychom si v nádrži mohli svítit sirkou a nic by se nestalo. Toto je závislé na teplotě. V horku nemá šanci vzduch do nádrže vniknout. V chladnu jedině za předpokladu, že je nádrž vzduchotěsně uzavřená a při rychlém chladnutí benzínu si může nádrž nacucnout vzduch. Je tu ale jeden háček. Parciální tlak b. par bude vždy vyšší než parc. tlak vodní páry nebo parc. tlaky jednotlivých složek vzduchu (O2, N2, H2, CO2...) takže by benzin měl vlhkost z nádrže vytlačit. A navíc je mastný.
Praktická zkušenost s nádrží Pionýra 21, r.v. 1973 - nikdy nebyla přes zimu plná, lil jsem tam přes technický benzín, ředidla, éter a methanol s ricínovým olejem, líh, co se dalo. Málokdy jsem vypouštěl vodu - na dně vždycky troška je. Nádrž mi doma vydržela do předloňského roku, kdy syn Pionýra prodal i s nádrží.
A závěrem jedna otázka. Co s 18 litry půl roku starého benzínu na jaře? Stárne benzín? Určitě ano a rychleji než já.
No, já mám jiný názor na korozi v nádrži, který jsem se nikde nedočetl, ale tak si to zdůvodňuji.
Trochu fyzikální chemie: Každá kapalina vytváří určitý tlak svých par nad hladinou. Pokud je to směs kapalin, pak jednotlivé páry mají parciální tlak svých par. Benzin je velmi těkavá látka, takže lze předpokládat, že parciální tlak benzinových par v nádrži bude větší než tlak vodní páry či jiné kapaliny, která se může i ve stopovém množství v nádrži vyskytovat. To znamená, že vždy bude v nádrži více benzinových par než těch ostatních. Při otevření nádrže vnikne do ní vzduch, který v určitém poměru s benzinovými parami tvoří hodně výbušnou směs. Kolik toho vzduchu tam vnikne a při jaké teplotě? Je to dost málo, protože benzinové páry se budou snažit vzduch vytěsnit. Pokud by tomu tak nebylo a vzduch by vytlačil b. páry, pak bychom si v nádrži mohli svítit sirkou a nic by se nestalo. Toto je závislé na teplotě. V horku nemá šanci vzduch do nádrže vniknout. V chladnu jedině za předpokladu, že je nádrž vzduchotěsně uzavřená a při rychlém chladnutí benzínu si může nádrž nacucnout vzduch. Je tu ale jeden háček. Parciální tlak b. par bude vždy vyšší než parc. tlak vodní páry nebo parc. tlaky jednotlivých složek vzduchu (O2, N2, H2, CO2...) takže by benzin měl vlhkost z nádrže vytlačit. A navíc je mastný.
Praktická zkušenost s nádrží Pionýra 21, r.v. 1973 - nikdy nebyla přes zimu plná, lil jsem tam přes technický benzín, ředidla, éter a methanol s ricínovým olejem, líh, co se dalo. Málokdy jsem vypouštěl vodu - na dně vždycky troška je. Nádrž mi doma vydržela do předloňského roku, kdy syn Pionýra prodal i s nádrží.
A závěrem jedna otázka. Co s 18 litry půl roku starého benzínu na jaře? Stárne benzín? Určitě ano a rychleji než já.
-
- Příspěvky: 1881
- Registrován: 23 dub 2011, 00:08
- Bydliště: OSTRAVA!!!
Re: BENZÍN
Náš vrchní opravář motorek je uveden na webu v kontaktech.Manny píše:Něco málo odkazů na ověřené servisy najdeš tady http://wildstar.wobo.cz/servis.html Kdyby byla nějaká negativní zkušenost se servisem, dej vědět.
Re: BENZÍN
Přiznávám se, že jsem osobně nikdy nedoléval na zimu nádrž "do plné". Vždycky tam přes zimu zůstane tolik benzínu, kolik tam zrovna momentálně je. Ale nikdy jsem po půlroční zimní odstávce neměl problém motorku nastartovat a odjet. Buď můj Wildstar není na kvalitu benzínu tak háklivej, nebo to s tím stárnutím benálu nebude zas tak horké
Re: BENZÍN
Konečně někdo s podobným přístupem jako já. Nijak motorku nezimuji, a to z jednoho prostého důvodu, že jsem připraven kdykoliv vyrazit. Loňskou sezonu jsem končil 14. listopadu a letos jsem poprvé vyjel už 16. ledna, tak jaképak zimování na dva měsíce...Manny píše:... Vždycky tam přes zimu zůstane tolik benzínu, kolik tam zrovna momentálně je ...
-
- Příspěvky: 29
- Registrován: 02 čer 2011, 18:46
Re: BENZÍN
Zdravim vsetkych priatelov
Svojou troskou prispejem aj ja..
"Polrocny" benzin.. chcel som motorku na jar prevetrat, mi sla tak do 120 a uz sa jej nejak nechcelo, tak som niekomu volal, uz neviem komu ze co mozem mat za problem..povedal natankuj novy benzin.. natankoval som novy benzin, 140 v pohode /ale nejak som to netestoval znovu, bolo to teraz na jar, sezonu predtym som ten problem nemal kedze som v podstate skoro vobec motorku nezimoval, jazdil som skoro furt/.. co z toho vyplyva neviem, ten Aloisov vedecky prispevok som v podstate skoro vobec nepochopil..
Co sa aditiv tyka /teraz skusenost s autom, motorka je nizkootackova, nejak ju nedavam do otacok cize rozdiel v palivach nemoze byt citit../ Tankoval som do auta dlhu dobu V-power od Shell a ked som presiel na 95ku tak pri prudkej akceleracii rozdiel citim..
A co sa tyka kvality benzinu.. minule ma tankovanie na Slovnaftke stalo 60 eur za cistenie karburatorov /nieco v tom benzine bolo..nejaka kovova somarina mi zapchala 1 karbec/.. odvtedy som na Slovnaftke netankoval..
Ale myslim ze to ani nie je tak znackou ako cisternami ktore vozia palivo.. ked napr. vidim v com chodi palivo na Jurki pumpy, nikdy by som tam netankoval.. stare osarpane cisterny, panbohvie ako vyzeraju zvnutra..
Potvrdilo sa mi to davnejsie aj na aute.. ked som ho kupil kamos mi vravel ze chodi tankovat na Eso lebo je tam najlacnejsi benzin a ze to nevadi.. po 2 rokoch takehoto tankovania mi pri rychlejsej akceleracii zacalo auto riadne cukat /trhat/.. Bolo treba precistit komplet cely system vstrekovania paliva, servisak vravel ze som to mal cele "zasrate".. odvtedy som tankoval V-power niekolko rokov a vsetko v poriadku.. po zdrazeni paliva z 1,10 na 1,50EUR som bol nuteny prestat tankovat V-power.. minule ked som slapol pedal na podlahu, zacitil som stare zname cukanie.. zrejme budem musiet na jar dat zas precistit vstrekovanie.. ale to je na aute, co sa Starky tyka, myslim ze ked sa clovek vyhne dedinskym a pochybne vyzerajucim pumpam, nebude mat problem..
Majo
Svojou troskou prispejem aj ja..
"Polrocny" benzin.. chcel som motorku na jar prevetrat, mi sla tak do 120 a uz sa jej nejak nechcelo, tak som niekomu volal, uz neviem komu ze co mozem mat za problem..povedal natankuj novy benzin.. natankoval som novy benzin, 140 v pohode /ale nejak som to netestoval znovu, bolo to teraz na jar, sezonu predtym som ten problem nemal kedze som v podstate skoro vobec motorku nezimoval, jazdil som skoro furt/.. co z toho vyplyva neviem, ten Aloisov vedecky prispevok som v podstate skoro vobec nepochopil..
Co sa aditiv tyka /teraz skusenost s autom, motorka je nizkootackova, nejak ju nedavam do otacok cize rozdiel v palivach nemoze byt citit../ Tankoval som do auta dlhu dobu V-power od Shell a ked som presiel na 95ku tak pri prudkej akceleracii rozdiel citim..
A co sa tyka kvality benzinu.. minule ma tankovanie na Slovnaftke stalo 60 eur za cistenie karburatorov /nieco v tom benzine bolo..nejaka kovova somarina mi zapchala 1 karbec/.. odvtedy som na Slovnaftke netankoval..
Ale myslim ze to ani nie je tak znackou ako cisternami ktore vozia palivo.. ked napr. vidim v com chodi palivo na Jurki pumpy, nikdy by som tam netankoval.. stare osarpane cisterny, panbohvie ako vyzeraju zvnutra..
Potvrdilo sa mi to davnejsie aj na aute.. ked som ho kupil kamos mi vravel ze chodi tankovat na Eso lebo je tam najlacnejsi benzin a ze to nevadi.. po 2 rokoch takehoto tankovania mi pri rychlejsej akceleracii zacalo auto riadne cukat /trhat/.. Bolo treba precistit komplet cely system vstrekovania paliva, servisak vravel ze som to mal cele "zasrate".. odvtedy som tankoval V-power niekolko rokov a vsetko v poriadku.. po zdrazeni paliva z 1,10 na 1,50EUR som bol nuteny prestat tankovat V-power.. minule ked som slapol pedal na podlahu, zacitil som stare zname cukanie.. zrejme budem musiet na jar dat zas precistit vstrekovanie.. ale to je na aute, co sa Starky tyka, myslim ze ked sa clovek vyhne dedinskym a pochybne vyzerajucim pumpam, nebude mat problem..
Majo
Born to be wild!
-
- Příspěvky: 177
- Registrován: 12 črc 2011, 20:13
Re: BENZÍN
Ahoj ve spolek. Aloisi Tvůj odborný článek se mi líbí a má to i logiku. Akorát bych to neuměl tak odborně popsat. Já si se zazimováním velké starosti nedělám. Transalpa hodím na centrální stojan a asi dvakrát za zimu ho natočím a i v garáži se zahřeje na provozní teplotu, nahážu tam postupně kvalty a nechám kolo točit v luftě. Jestli je to dobré nevím, ale spíš to dělám at si ho poslechnu a prohlídnu. Wildstara na zimu zvednu na hydr.zvedáku ať nestojí na gumách a občas pustím nabíječku do baterky. Má nějaký udržovací režim, tak neřeším nějaké vypínání. Benzínu tam mívám téměř plno a se startováním ani chodem motoru na jaře problém není. Ale po Aloisově článku až vlastně ani toto řešit nemusím . V zimě chci dát Wildu na celkovou prohlídku do doporučeného servisu v Bílovci - viz odkaz nahoře - tuším Moto-AV. Tak pak dám vědět jak jsem byl spokojen. Přišlo mi, že ví o čem mluví. Byl jsem se tam domluvit a údajně od listopadu mívají nějaké akce se svozem zdarma, s tím, že si moto odvezou, udělají co je třeba a opět dovezou. Ale mají to jen do určitých km. Tohle je fajn pokud je po kolena sněhu. Jinak jsem si Wildu dovezl na výměnu oleje a nějaký ten servis i na začátku února do Příbora. Hlavní tah byl beze sněhu, ale boční cesty na pěkně klouzavém sněhu, byla to sranda. Doporučuji. Tak zatím zdarec a těším se na další zkušenosti a informace. Kaštan
Re: BENZÍN
Zdarec bikeři , já mám přístup jako Maarty. Před dvěmi lety jsem hodil baterku na chytrou nabíječku a měl ji zaplou celou zimu. Loni jsem nedělal nic a zimoval jsem kkoncem října. Na konci ledna přijdu do garáže a zkusím nastartovat ...no a motka chytla na první pokus. Takže to neřeším , protože baterka je z roku 2005 a rozdíl jsem nepozoroval. Benzínu mám v nádrži právě tolik,kolik mi zbylo a první cesta v nové sezóně vede na pupmu, abych dotankoval plnou , takže taky neumím posoudit. Jednu zkušenost , ale s benzínem W Power mám. Měl jsem Volvo S40. Tankoval jsem vždy 95-ku a nechal jsem se u pumpy přesvědčit u Shellu na novinku W Power. Auto se mi zdálo ještě svižnější a tak si říkám, že občas mu dopřeji něco lepšího. Zmínil jsem se o tom hlavnímu mechanikovi ve Volvu Ostrava ( velmi dobrý odborník), který byl několikrát na školení ve Švédsku. Musím podotknout,že jsem měl na autě najeto už přes 100 000km, když jsem začal s tímto experimentováním. Hned jsem byl mechanikem varován,že pokud už mám něco najeto a začnu tam dávat w-Power, tak si akorát uškodím a co nevidět se mi rozpadne katalyzátor. Já mám svou hlavu, tak jsem to ještě asi co třetí tankování 2x až 3x natankoval......no a měl pravdu. Katalyzátor se rozsypal a oprava vyšla na 19000,-
Tímto moje experimenty s palivem skončily. A jak psal Majo .. No Name benzínky jsou pro mě úplné tabu. Pro pár šestáků bych na malé pumpě netankoval nikdy....cena za 2 kačky na litru by mohla být pro mě příliš vysoká.
Toť vše a zatím ahoj.
Tímto moje experimenty s palivem skončily. A jak psal Majo .. No Name benzínky jsou pro mě úplné tabu. Pro pár šestáků bych na malé pumpě netankoval nikdy....cena za 2 kačky na litru by mohla být pro mě příliš vysoká.
Toť vše a zatím ahoj.
Re: BENZÍN
ahojte ve spolek,
Přečetl jsem si příspěvky k tomuto tématu. Já jen mohu říci, že si nedělám těžkou hlavu s benzinem přes zimu. Jen vím, že na jaře je nejlepší první cesta k pumpě a nabrat nový benzín. Starý se projevuje tím, že mi nedrží motorka ve volnoběžných otáčkách. Před prázdninami jsem se bavil s odborníkem od bývalého značkového servisu Yamaha v Olomouci. Ten mi řekl, ať si dám někdy do průhledné lahve benzín a nechám ho měsíc odstát. Prý pak uvidím různé usazeniny a jak pak vypadá benzín. co se týče nádrže a nechávání plné či prázdné přes zimu, tak si myslím, že nemusím nechávat plnou nádrž, neviděl jsem a neslyšel jsem, že by někomu prorezivěla. Co se týče kvality, tak zase nesouhlasím s tím, že karburátorový chopřík spotřebuje jakýkoliv benzín, jen si vzpomeňte na Zdeňka z Krnova, nabral benzín v Polsku a dopadl tak, že musel komplet vyčistit všechny 4 karburátory a nechat je seřídit. Občas pocítím horší kvalitu benzínu v tom, že zlobí volnoběh.
Jimy
Přečetl jsem si příspěvky k tomuto tématu. Já jen mohu říci, že si nedělám těžkou hlavu s benzinem přes zimu. Jen vím, že na jaře je nejlepší první cesta k pumpě a nabrat nový benzín. Starý se projevuje tím, že mi nedrží motorka ve volnoběžných otáčkách. Před prázdninami jsem se bavil s odborníkem od bývalého značkového servisu Yamaha v Olomouci. Ten mi řekl, ať si dám někdy do průhledné lahve benzín a nechám ho měsíc odstát. Prý pak uvidím různé usazeniny a jak pak vypadá benzín. co se týče nádrže a nechávání plné či prázdné přes zimu, tak si myslím, že nemusím nechávat plnou nádrž, neviděl jsem a neslyšel jsem, že by někomu prorezivěla. Co se týče kvality, tak zase nesouhlasím s tím, že karburátorový chopřík spotřebuje jakýkoliv benzín, jen si vzpomeňte na Zdeňka z Krnova, nabral benzín v Polsku a dopadl tak, že musel komplet vyčistit všechny 4 karburátory a nechat je seřídit. Občas pocítím horší kvalitu benzínu v tom, že zlobí volnoběh.
Jimy
-
- Příspěvky: 1881
- Registrován: 23 dub 2011, 00:08
- Bydliště: OSTRAVA!!!
Re: BENZÍN
A abychom věděli, co s nádrží na zimu, zveřejňuji zde přepis korespondece s vedoucím laboratoře v Litvínově:
Nazdar Milane,
1.: Prosím Tě, řešíme problém stárnutí benzínu - na podzim odstavíš motorku s benzínem v nádrži a na jaře vyjedeš. Stárne nějak benzín?
2.: Může vzniknout koroze v nádrži na benzín, když není úplně plná?
ODPOVĚĎ:
1. Ano, benzín stárne. Norma ČSN 65 6500 uvádí max. délku skladování 3 měsíce.
2. Ano, vzhledem k obsahu lihu (cca 5%) je benzín hygroskopický a tím i korozivní. Je doporučeno po sezóně benzín vypustit a skladovat v plastových obalech k tomu určených.
Milane děkuji. Ale mám ještě jeden dotaz: Dva:
1. Líh se přidává do všech benzínů a od kdy?
2. Může být benzín korozivní bez lihu?
ODPOVĚĎ:
1. Líh se přidává do benzinu povinně ze zákona (paradoxně Zákon o ochraně ovzduší) ve výši 5% od roku 2008. Stejně se přidává do nafty tzv. MEŘO (metylester řepkového oleje). To víš, ekologie. Jo a platí to v celé EU.
2. Benzín bez lihu je méně korozivní. Je ale potřeba si uvědomit, že nádrž není hermeticky uzavřená a vzdušná vlhkost se tam dostává stejně. Navíc benzín jako každá technická chemikálie obsahuje i nežádoucí složky, které mohou působit korozivně (sloučeniny síry). Obsah těchto složek se neustále snižuje, ale stále tam něco málo je (dle normy 10ppm).
Pro mě z toho plyne závěr: Nechat v nádrži přes zimu minimum benzínu a o víc se nestarat. O přídavku lihu do všech benzínů jsem netušil, dnes ale vím, že jsem chlapovi u pumpy v Itálii vynadal zbytečně za to, že mi natankoval benzín s lihem.
Nazdar Milane,
1.: Prosím Tě, řešíme problém stárnutí benzínu - na podzim odstavíš motorku s benzínem v nádrži a na jaře vyjedeš. Stárne nějak benzín?
2.: Může vzniknout koroze v nádrži na benzín, když není úplně plná?
ODPOVĚĎ:
1. Ano, benzín stárne. Norma ČSN 65 6500 uvádí max. délku skladování 3 měsíce.
2. Ano, vzhledem k obsahu lihu (cca 5%) je benzín hygroskopický a tím i korozivní. Je doporučeno po sezóně benzín vypustit a skladovat v plastových obalech k tomu určených.
Milane děkuji. Ale mám ještě jeden dotaz: Dva:
1. Líh se přidává do všech benzínů a od kdy?
2. Může být benzín korozivní bez lihu?
ODPOVĚĎ:
1. Líh se přidává do benzinu povinně ze zákona (paradoxně Zákon o ochraně ovzduší) ve výši 5% od roku 2008. Stejně se přidává do nafty tzv. MEŘO (metylester řepkového oleje). To víš, ekologie. Jo a platí to v celé EU.
2. Benzín bez lihu je méně korozivní. Je ale potřeba si uvědomit, že nádrž není hermeticky uzavřená a vzdušná vlhkost se tam dostává stejně. Navíc benzín jako každá technická chemikálie obsahuje i nežádoucí složky, které mohou působit korozivně (sloučeniny síry). Obsah těchto složek se neustále snižuje, ale stále tam něco málo je (dle normy 10ppm).
Pro mě z toho plyne závěr: Nechat v nádrži přes zimu minimum benzínu a o víc se nestarat. O přídavku lihu do všech benzínů jsem netušil, dnes ale vím, že jsem chlapovi u pumpy v Itálii vynadal zbytečně za to, že mi natankoval benzín s lihem.
Re: BENZÍN
A pro mne z toho plyne, že to nemusím přes zimu řešit, protože mám-li benzín vypustit, protože je korozivní, musel bych ho vypouštět snad po každé vyjížďce. Proč? Protože:Alois píše:
1.: Prosím Tě, řešíme problém stárnutí benzínu - na podzim odstavíš motorku s benzínem v nádrži a na jaře vyjedeš. Stárne nějak benzín?
1. Ano, benzín stárne. Norma ČSN 65 6500 uvádí max. délku skladování 3 měsíce.
2.: Může vzniknout koroze v nádrži na benzín, když není úplně plná?
2. Ano, vzhledem k obsahu lihu (cca 5%) je benzín hygroskopický a tím i korozivní. Je doporučeno po sezóně benzín vypustit a skladovat v plastových obalech k tomu určených.
Pro mě z toho plyne závěr: Nechat v nádrži přes zimu minimum benzínu a o víc se nestarat.
- přes sezonu neřeším, kolik mám v nádrži benzínu při zaparkování motorky, a stává se, že v nádrži mívám opravdu růlzné množství benzinu
- najezdím-li za sezonu cca 16 tisíc km při průměrné rychlosti 50 km/hod, znamená to, že motorka je v pohybu 320 hodin, přičemž od dubna do září uběhne 4.320 hodin, cz čehož vyplývá, že na motorce sedím 7,4 % celkového času sezony (to až se rozběhne debata na téma odlehčit gumy postavením motky na velký centrální stojan...)
- rozdíl v činnosti motorky během sezony a mimo sezonu není nijak závratný.
- a hlavně, benzin má korozivní účinek po celou dobu své "existence", tedy nejen v zimě ale i v létě, takže bych vlastně měl benzín skladovat trvale v plastové nádobě a do nádrže ho spouštět po troškách plastovou hadičkou )
A že normá říká, že doba skladování benzinu je max. 3 měsíce? To ale vůbec neznamená, že po třech měsících je benzín nepoužitelný nebo že má jakkoliv sníženou kvalitu. (Elektrikářské normy říkají, že bezpečné doytkkové napětí je 50 V. A zabilo snad někoho z vás 230 V, když jste si sáhli do zásuvky??)
Každopádně však děkuji za informace, které si každý může přebrat dle svého uvážení.
Re: BENZÍN
Co když se zeptám obráceně: Měl jste někdo někdy z vás na jaře problémy s motorkou, které by byly způsobeny zanedbaným zazimováním(pokud jste tedy s mašinou vůbec něco na podzim dělali)
Co mě se týká, tak nikdy nic. Vždycky jsem to natočil a odjel. A o nějaké přípravě před zimou nemůže být řeč.
Co mě se týká, tak nikdy nic. Vždycky jsem to natočil a odjel. A o nějaké přípravě před zimou nemůže být řeč.
-
- Příspěvky: 37
- Registrován: 25 kvě 2011, 12:14
- Kontaktovat uživatele:
Re: BENZÍN
ja musim po pravde povedat ze v zimnych mesiacoch mam po 5r problemy s bateriou, ak ju viac ako tyzden nenecham na smart nabijacke, zarucene uz ani neprekruti starter. mam originalnu este bateriu MT, efekt sa zhorsoval, tuto zimu som uz mal vyslovne problem ze pred kazdou jazdou nabijat. problem pominul az ked teploty stupli nad 10-15 v noci, cez leto uplne bez problemov. je pravda ze som sa o bateriu v zime priliz nestaral nakolko ja v zime som jazdieval aspon na hodinove vyjazdy aspon raz za tyzden, nevymontovaval som z masiny, a garaz nemam zateplenu. takze po 5r je bateria zrela na vymenu. ak by som sa o nu staral viac, asi by este potiahla sezonu-dva...ale bez starostlivosti o nu je 5r jej limit
Like a true nature's child, We were born, born to be wild,
We can climb so high, I never wanna die!
Born to be wild
We can climb so high, I never wanna die!
Born to be wild
-
- Příspěvky: 5
- Registrován: 06 črc 2011, 19:31
- Bydliště: Benátky nad Jizerou
- Kontaktovat uživatele:
Re: BENZÍN
Trochu se Vám se sem vetřu se svou zkušeností.
Před již téměř čtyřmi lety v lednu 2008, jsme manželce koupili Hondu VT600 r.v.1992 najeto reálných 12000km od dovozců, dovezenou z Německého Saarbrickenu u Francouzských hranic. Každou zimu dávám nádrž do plna, do benzínu přidávám aditivum na konzervaci benzínu při dlouhém stání a motka stojí na špalcích v garáži kde je min.+10°C. To samé dělám i na svojí mašině.
Vše v pohodě, Šedivka jezdila jak ďas, ale po čase (asi léto rok na to) před vyjížďkou najednou z ničho nic, z boku nádrže čůrek benzínu. Rychle otvor alespoň prstem utěsnit a vypustit benzín. Pak jsem se nestačil divit. Takových nečistot, rezu, jiného b.rdelu, co z toho lezlo jsem ještě neviděl a boky nádrže orezlé. Tak nezbývalo, než nádrž vyčistit a opatrným poklepem zjistit, jak si na tom stojí zbytek nádrže. Nalezl jsem ještě jedno místo nedaleko toho prvního, oba asi v dolní čtvrtině nádrže. Z následné diskuze na našem fóru (SHOC Bohemia) vyplynulo, že u oněch dovozců si zakoupilo více bikerů a na všech bylo znát že mašiny dlouho někde stáli.
Ještě na okraj i když to sem do vlákna nepatří. Jako nejjednoduší a nejrychlejší oprava se mi zdálo provrtat nádrž na těch dvou místech vyvrtat závit, dát trojky šroubečky, které jsem podmáznul dvousložkovým lepidlem na nádrže. Jsou tam dodnes. Také jsem slyšel a na výstavě Motosalon zahlédl, že veteránisti používají jakýsi přípravek, kterým vystříkají či jinak ošetří vnitřek nádrže proti prorezání. Nějaká pryskiřice či co.
Před již téměř čtyřmi lety v lednu 2008, jsme manželce koupili Hondu VT600 r.v.1992 najeto reálných 12000km od dovozců, dovezenou z Německého Saarbrickenu u Francouzských hranic. Každou zimu dávám nádrž do plna, do benzínu přidávám aditivum na konzervaci benzínu při dlouhém stání a motka stojí na špalcích v garáži kde je min.+10°C. To samé dělám i na svojí mašině.
Vše v pohodě, Šedivka jezdila jak ďas, ale po čase (asi léto rok na to) před vyjížďkou najednou z ničho nic, z boku nádrže čůrek benzínu. Rychle otvor alespoň prstem utěsnit a vypustit benzín. Pak jsem se nestačil divit. Takových nečistot, rezu, jiného b.rdelu, co z toho lezlo jsem ještě neviděl a boky nádrže orezlé. Tak nezbývalo, než nádrž vyčistit a opatrným poklepem zjistit, jak si na tom stojí zbytek nádrže. Nalezl jsem ještě jedno místo nedaleko toho prvního, oba asi v dolní čtvrtině nádrže. Z následné diskuze na našem fóru (SHOC Bohemia) vyplynulo, že u oněch dovozců si zakoupilo více bikerů a na všech bylo znát že mašiny dlouho někde stáli.
Ještě na okraj i když to sem do vlákna nepatří. Jako nejjednoduší a nejrychlejší oprava se mi zdálo provrtat nádrž na těch dvou místech vyvrtat závit, dát trojky šroubečky, které jsem podmáznul dvousložkovým lepidlem na nádrže. Jsou tam dodnes. Také jsem slyšel a na výstavě Motosalon zahlédl, že veteránisti používají jakýsi přípravek, kterým vystříkají či jinak ošetří vnitřek nádrže proti prorezání. Nějaká pryskiřice či co.
-
- Příspěvky: 1881
- Registrován: 23 dub 2011, 00:08
- Bydliště: OSTRAVA!!!
Re: BENZÍN
A opět benzín přes zimu!
Po 4 měsících odstavení Viraga 1100 zůstalo v nádrži pár litrů benzínu. Velmi těžce jsem motku nastartoval a vezl ji k Jardovi. Vůbec to nejelo, netáhlo, zkrátka nevěděl jsem, co se děje. Jarda rozebral karburátory a zhrozil se usazeninami. Vše bylo totálně zakydané svinstvem - asi biosložkami z benzínu. Po vyčištění a nalití nového benzínu bylo vše OK.
V tentýž den aniž bych to tušil jsem stáhl z nádrže z Dragstara 1100 část benzínu a dolil novým.Startování v pohodě a k Jardovi motor šlapal jak má. Loni jsem nemohl na jaře nastartovat, pak to nijak zvlášť nejelo, až po doplnění benzínu vše bylo OK.
Proto radím: Před dlouhodobým odstavením motorky stáhnout benzín do kanystru, nastartovat a zastavit přívod z nádrže a nechat běžet až motor zdechne. Před startováním po odstávce nalít do nádrže čerstvý benzín. Některé motory mohou být ke starému benzínu více citlivé a jiné méně.
Po 4 měsících odstavení Viraga 1100 zůstalo v nádrži pár litrů benzínu. Velmi těžce jsem motku nastartoval a vezl ji k Jardovi. Vůbec to nejelo, netáhlo, zkrátka nevěděl jsem, co se děje. Jarda rozebral karburátory a zhrozil se usazeninami. Vše bylo totálně zakydané svinstvem - asi biosložkami z benzínu. Po vyčištění a nalití nového benzínu bylo vše OK.
V tentýž den aniž bych to tušil jsem stáhl z nádrže z Dragstara 1100 část benzínu a dolil novým.Startování v pohodě a k Jardovi motor šlapal jak má. Loni jsem nemohl na jaře nastartovat, pak to nijak zvlášť nejelo, až po doplnění benzínu vše bylo OK.
Proto radím: Před dlouhodobým odstavením motorky stáhnout benzín do kanystru, nastartovat a zastavit přívod z nádrže a nechat běžet až motor zdechne. Před startováním po odstávce nalít do nádrže čerstvý benzín. Některé motory mohou být ke starému benzínu více citlivé a jiné méně.
-
- Příspěvky: 1881
- Registrován: 23 dub 2011, 00:08
- Bydliště: OSTRAVA!!!
Re: BENZÍN
Po diskuzi na Březnovém setkání tato rada nemusí platit pro všechny typy motorek. Karburátor a vstřik může zůstat zaplaven benzínem. Takže jen dolít čerstvý benzín před startem, hlavně u Viraga.