Něco o oleji.
-
- Příspěvky: 30
- Registrován: 06 říj 2011, 15:45
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Něco o oleji.
Motorové oleje pro 4-dobé motocykly
Proč musí být oleje pro motocykly jiné než oleje automobilové?
Správné oleje pro mazání čtyřdobých motorů motocyklů jsou sice podobné automobilovým motorovým olejům, ale nejsou stejné! Pro posouzení kvality olejů pro supervýkonné vysokootáčkové motocyklové motory nestačí obvyklé srovnání jejich druhu, viskozity a výkonnosti. Někteří výrobci proto již vyvinuli speciální oleje, které odpovídají odlišným požadavkům na mazání motocyklových motorů.
Co motocyklový motor potřebuje?
Moderní motocyklové čtyřdobé motory jsou vysokootáčkové motory s velkým litrovým výkonem mají malé olejové náplně, a navíc mají ve většině případů společnou náplň pro mazání motoru i převodů. Navíc se u motocyklů vyskytují konstrukční prvky, které jsou u automobilů naprosto neznámé: mokrá spojka, mokrá volnoběžka startéru. Tyto skupiny, které běží v lázni motorového oleje kladou protichůdné požadavky na motorový olej - jeho základním úkolem je snižovat tření, ale na určitých plochách musí být jistá hodnota tření zachována. Z principu je tedy vyloučeno použití moderních automobilových olejů, které jsou za účelem úspory paliva tzv. "friction modified", tedy upraveny pro minimalizaci tření.
Pro motocyklové motory jsou vyžadována maziva s velkou zatížitelností, vysokou tepelnou stabilitou a dobrou odolností vůči střihovému namáhání. Tento parametr, nezbytný pro spolehlivou funkci a životnost převodovky, představuje odolnost olejového filmu proti jeho přerušení na zubech ozubených kol. Je definován tzv. indexem střihové stability (SSI - Shear Stability Index). Jeho nízká hodnota, okolo SSI = 20, označuje výbornou stabilitu. Typický automobilový motorový olej má tuto hodnotu mezi 30 a 50. Naproti tomu špičkový závodní motocyklový olej má SSI = 5, což je naprosto výjimečná hodnota.
V běžném provozu produkčních motorů nedává smysl používat nejdražší špičkové syntetické oleje, protože jejich vlastnosti nebudou zdaleka využity, tím méně, pokud ani sám výrobce výkonné syntetické oleje nepředepisuje. Jelikož tento text je určen zejména motorkářům, je namístě upozornit, že motory dnešních supersportů patří spíše mezi motory závodní než produkční a podle toho je třeba k nim přistupovat. Běžnému motoristovi je zcela lhostejné, zda olej, který používá je syntetický, polosyntetický či minerální, hlavně že plní dokonale svůj účel, a to už dnes dokáží pro většinu produkčních motorů s rezervou i oleje minerální. Výrobci sami se nesnaží o osvětu.
Jedno nebo vícerozsahové oleje?
Na úvod trochu rekapitulace: Třída oleje je dána jeho viskozitou při určité teplotě a je vykazována jako číslo třídy SAE (např. SAE 15 je olej s nižší viskozitou než SAE 50). V minulosti výrobci motorů vyžadovali (a zřídka tak ještě předepisují) použití olejů s nižší viskozitou v zimě a s vyšší viskozitou v létě, kdy viskozita olejů se stoupající teplotou klesá. Zavedení vícerozsahových olejů umožnilo používání stejného oleje po celou sezónu. Například olej SAE 15W-50 se při studeném startu v zimě chová jako SAE 15W a při provozu v letním vedru jako SAE 50.
Schopnost oleje chovat se tímto způsobem je v recepturách na základě minerálních olejů zajišťována aditivací modifikovanými polymery - tato aditiva se nazývají zvyšovače viskozitního indexu (VII - Viscosity Index Improvers). Negativní vlastností všech VII je ale jejich postupná degradace a ztráta účinnosti způsobená zejména střihovým namáháním, které je v motocyklových pohonných jednotkách velmi výrazné. Na druhé straně, některé syntetické základové oleje (zejména syntetické estery, ale i jiné,nové typy syntetických olejů) vykazují přirozené vícerozsahové vlastnosti a aditivaci pomocí VII nevyžadují.
Vedle odolnosti proti opotřebení, snižování tření a antikorozních vlastností je kvalita vícerozsahového motorového oleje dána také tím, jak si olej svoji viskozitu zachovává během výměnného intervalu. Výrobci motocyklových olejů proto věnovali značný čas a vývojové úsilí, aby jejich vícerozsahové oleje pro čtyřdobé motory motocyklů vykazovaly vynikající vlastnosti stability ("stay-in-grade").
Příklad: Použití oleje viskozitní třídy 10W40. Ale u starších strojů, tím jsou myšleny stroje které mají najeté více jak 20 000 km se osvědčil hustší olej 15W50. Je to z důvodů vyplnění větších vůlí ve válci (obr.1) a zároveň většího tlaku v olejovém systému SACS. A z toho vyplývající lepší mazací účinek při startu. Obsah olejové náplně je zpravidla psaný u nalévacího víčka které je umístěno na spojkovém víku.
Proč musí být oleje pro motocykly jiné než oleje automobilové?
Správné oleje pro mazání čtyřdobých motorů motocyklů jsou sice podobné automobilovým motorovým olejům, ale nejsou stejné! Pro posouzení kvality olejů pro supervýkonné vysokootáčkové motocyklové motory nestačí obvyklé srovnání jejich druhu, viskozity a výkonnosti. Někteří výrobci proto již vyvinuli speciální oleje, které odpovídají odlišným požadavkům na mazání motocyklových motorů.
Co motocyklový motor potřebuje?
Moderní motocyklové čtyřdobé motory jsou vysokootáčkové motory s velkým litrovým výkonem mají malé olejové náplně, a navíc mají ve většině případů společnou náplň pro mazání motoru i převodů. Navíc se u motocyklů vyskytují konstrukční prvky, které jsou u automobilů naprosto neznámé: mokrá spojka, mokrá volnoběžka startéru. Tyto skupiny, které běží v lázni motorového oleje kladou protichůdné požadavky na motorový olej - jeho základním úkolem je snižovat tření, ale na určitých plochách musí být jistá hodnota tření zachována. Z principu je tedy vyloučeno použití moderních automobilových olejů, které jsou za účelem úspory paliva tzv. "friction modified", tedy upraveny pro minimalizaci tření.
Pro motocyklové motory jsou vyžadována maziva s velkou zatížitelností, vysokou tepelnou stabilitou a dobrou odolností vůči střihovému namáhání. Tento parametr, nezbytný pro spolehlivou funkci a životnost převodovky, představuje odolnost olejového filmu proti jeho přerušení na zubech ozubených kol. Je definován tzv. indexem střihové stability (SSI - Shear Stability Index). Jeho nízká hodnota, okolo SSI = 20, označuje výbornou stabilitu. Typický automobilový motorový olej má tuto hodnotu mezi 30 a 50. Naproti tomu špičkový závodní motocyklový olej má SSI = 5, což je naprosto výjimečná hodnota.
V běžném provozu produkčních motorů nedává smysl používat nejdražší špičkové syntetické oleje, protože jejich vlastnosti nebudou zdaleka využity, tím méně, pokud ani sám výrobce výkonné syntetické oleje nepředepisuje. Jelikož tento text je určen zejména motorkářům, je namístě upozornit, že motory dnešních supersportů patří spíše mezi motory závodní než produkční a podle toho je třeba k nim přistupovat. Běžnému motoristovi je zcela lhostejné, zda olej, který používá je syntetický, polosyntetický či minerální, hlavně že plní dokonale svůj účel, a to už dnes dokáží pro většinu produkčních motorů s rezervou i oleje minerální. Výrobci sami se nesnaží o osvětu.
Jedno nebo vícerozsahové oleje?
Na úvod trochu rekapitulace: Třída oleje je dána jeho viskozitou při určité teplotě a je vykazována jako číslo třídy SAE (např. SAE 15 je olej s nižší viskozitou než SAE 50). V minulosti výrobci motorů vyžadovali (a zřídka tak ještě předepisují) použití olejů s nižší viskozitou v zimě a s vyšší viskozitou v létě, kdy viskozita olejů se stoupající teplotou klesá. Zavedení vícerozsahových olejů umožnilo používání stejného oleje po celou sezónu. Například olej SAE 15W-50 se při studeném startu v zimě chová jako SAE 15W a při provozu v letním vedru jako SAE 50.
Schopnost oleje chovat se tímto způsobem je v recepturách na základě minerálních olejů zajišťována aditivací modifikovanými polymery - tato aditiva se nazývají zvyšovače viskozitního indexu (VII - Viscosity Index Improvers). Negativní vlastností všech VII je ale jejich postupná degradace a ztráta účinnosti způsobená zejména střihovým namáháním, které je v motocyklových pohonných jednotkách velmi výrazné. Na druhé straně, některé syntetické základové oleje (zejména syntetické estery, ale i jiné,nové typy syntetických olejů) vykazují přirozené vícerozsahové vlastnosti a aditivaci pomocí VII nevyžadují.
Vedle odolnosti proti opotřebení, snižování tření a antikorozních vlastností je kvalita vícerozsahového motorového oleje dána také tím, jak si olej svoji viskozitu zachovává během výměnného intervalu. Výrobci motocyklových olejů proto věnovali značný čas a vývojové úsilí, aby jejich vícerozsahové oleje pro čtyřdobé motory motocyklů vykazovaly vynikající vlastnosti stability ("stay-in-grade").
Příklad: Použití oleje viskozitní třídy 10W40. Ale u starších strojů, tím jsou myšleny stroje které mají najeté více jak 20 000 km se osvědčil hustší olej 15W50. Je to z důvodů vyplnění větších vůlí ve válci (obr.1) a zároveň většího tlaku v olejovém systému SACS. A z toho vyplývající lepší mazací účinek při startu. Obsah olejové náplně je zpravidla psaný u nalévacího víčka které je umístěno na spojkovém víku.
-
- Příspěvky: 1881
- Registrován: 23 dub 2011, 00:08
- Bydliště: OSTRAVA!!!
Re: Něco o oleji.
Tady není co dodat. Konečně pořádná informace.
-
- Příspěvky: 30
- Registrován: 06 říj 2011, 15:45
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Něco o oleji.
Budu rád když to někomu pomůže.
-
- Příspěvky: 29
- Registrován: 02 čer 2011, 18:46
Re: Něco o oleji.
Laikska otazka - neviem aky olej som z motorky vtedy vypustil, ale pri vymene sme dali 10W40 "shell pre motorky" a zacalo mi ho "zrat".. je mozne ze kedze je to uz stara motorka a ma uz davno cez 80 tisic km, ze v motore uz to az tak dobre netesni a ten olej spaluje? Jeden kamarat mi uz davnejsie vravel nech skusim "hustejsi" olej, ci to nepomoze. Ale ja moc nie som typ na experimentovanie typu "jedna pani povedala"
Born to be wild!
-
- Příspěvky: 177
- Registrován: 12 črc 2011, 20:13
Re: Něco o oleji.
Jestli můžu přispět svou troškou do mlýna. Jardo kecali jsme o tom se zeťáčkem - studuje to. Dává Ti za pravdu, akorát, moc nesouhlasí s posledním odstavcem. Dovolím si ho citovat " Jako asi jo,ale já bych rozhodně neměnil stářím třídu oleje, protože je pravda že se některé prvky opotřebí a mohlo by to pomoci,ale některé se neopotřebí a s vyšší viskozitou může být problém...Mazací kanály jsou stavěné na danou vyskozitu..Mohl by potom putovat menší tlak na určitá místa..Hlavně klikovka Nebo si představte hydrozdvih...My jsme ho ve škole počítali aby fungoval a zase nebyl tvrdý (zůstal by pootevřený ventil) a tam neexistuje aby tam někdo ze SAE 5W-40 Přešel na 10w-40 protože je tam obrovsky rozdíl ve viskozitě
Ale přitom rozdíl mezi 10w a 15w není tak veliky..Ale 5w je čistě synteticky a nemá v sobě tolik aditiv, protože je nepotřebuje a dele vydrží..Nespéká se
Ale je nebo byl o hodně dražší "
Ale tohle už je na pěknou debatu a různé varianty. Oba jste odborníci a víte o čem je řeč, proto by bylo určitě zajímavé kdyby jste spolu hodili řeč, určitě by to byla plodná debata . Akorát laik by na Váš čučel asi jako já když poslouchám dva ajťáky .
Ale určitě zajímavé a plodné téma a dík za ty altíky .
Ale přitom rozdíl mezi 10w a 15w není tak veliky..Ale 5w je čistě synteticky a nemá v sobě tolik aditiv, protože je nepotřebuje a dele vydrží..Nespéká se
Ale je nebo byl o hodně dražší "
Ale tohle už je na pěknou debatu a různé varianty. Oba jste odborníci a víte o čem je řeč, proto by bylo určitě zajímavé kdyby jste spolu hodili řeč, určitě by to byla plodná debata . Akorát laik by na Váš čučel asi jako já když poslouchám dva ajťáky .
Ale určitě zajímavé a plodné téma a dík za ty altíky .
-
- Příspěvky: 30
- Registrován: 06 říj 2011, 15:45
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Něco o oleji.
Pro Maja: Jestli se jedná o Dragstar 650 Můžeš naprosto v klidu použít olej viskozity 20W 40 nebo 20W 50. Dokonce máš pro tento účel v manuálu tabulku
jaký olej požít v daných teplotních podmínkách. Pokud tedy uvážíme, že s drakem nejezdíš v -30°C můžeš nalít olej 20W 40 nebo 20W 50.
Spotřeba oleje se sníží na takřka zanedbatelné množství.
Pro Kaštana: V případě motorů používajících hydroštely jako XV 1600 XV 1700 XV1900 1700 Varior atd. Je striktně předepsán olej 20W 40 , ale můžeš použít
i 20W 50.
jaký olej požít v daných teplotních podmínkách. Pokud tedy uvážíme, že s drakem nejezdíš v -30°C můžeš nalít olej 20W 40 nebo 20W 50.
Spotřeba oleje se sníží na takřka zanedbatelné množství.
Pro Kaštana: V případě motorů používajících hydroštely jako XV 1600 XV 1700 XV1900 1700 Varior atd. Je striktně předepsán olej 20W 40 , ale můžeš použít
i 20W 50.
-
- Příspěvky: 30
- Registrován: 06 říj 2011, 15:45
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Něco o oleji.
Tady pro tebe Majo tabulka z manuálu pro XVS 650
- Přílohy
-
- Drag star 650 Motor oil..jpg (60.45 KiB) Zobrazeno 7023 x
-
- Příspěvky: 30
- Registrován: 06 říj 2011, 15:45
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Něco o oleji.
Pro Kaštana: Určená viskozita XV 1600 Wili.
- Přílohy
-
- XV 1600 WILDA.jpg (52.91 KiB) Zobrazeno 7018 x
-
- Příspěvky: 177
- Registrován: 12 črc 2011, 20:13
Re: Něco o oleji.
Jasně Jardo, rozumím tomu. To jsem nepsal, že ten olej přijde do Wildy. Ale jako příklad, že když se spočítá hydroštel na danou viskozitu, tak při změně viskozity by se změnily také vlastnosti daného hydroštelu . Vlastně jsi mi to potvrdil tím, že je to striktně dáno. Ale jsme se rozkecali ...
-
- Příspěvky: 29
- Registrován: 02 čer 2011, 18:46
Re: Něco o oleji.
Ahojte, cize ak som spravne pochopil, mozem dat olej 20W40 alebo 50, ten by mal byt hustejsi cize by mi ho mozno motorka prestala "zrat"? Ste mi dali chrobaka do hlavy. a hustejsi je 40 alebo 50? ci tam je to uz jedno? videl som ze to je od teploty, 50 vydrzi vyssie teploty. Cize by som sa mal asi poobzerat po novom oleji, filtry, kuknut navod ako sa meni v drakovi olej a vyskusat.. mozno mi to nebude tak zrat a tym padom mam viac casu cakat na ochotneho servisaka na pozretie mojej masiny
Born to be wild!
-
- Příspěvky: 1881
- Registrován: 23 dub 2011, 00:08
- Bydliště: OSTRAVA!!!
Re: Něco o oleji.
Majo, můj DG 1100 XVS taky žere olej. Je to zajímavé, ale vždycky po výměně po ujetí cca 2tis. km musím dolít cca 0,5l a pak už to drží.
Ale je fakt, že mi kdysi v servise (1997) začali do Forda Escorta dávat olej Ford namísto Mobil 1. Od té chvíle mi začal Escort žrát olej a v servise tvrdili, že to není možné. Až pak známý, co dělal kdysi u Forda mi sdělil, že tou výměnou je to možné, že olej Ford není moc kvalitní. Od té doby vím, že není olej jako olej.
Ale je fakt, že mi kdysi v servise (1997) začali do Forda Escorta dávat olej Ford namísto Mobil 1. Od té chvíle mi začal Escort žrát olej a v servise tvrdili, že to není možné. Až pak známý, co dělal kdysi u Forda mi sdělil, že tou výměnou je to možné, že olej Ford není moc kvalitní. Od té doby vím, že není olej jako olej.